הגנה והתקפה בהתמקמות לפני זינוק
זינוק טוב מחייב התמקמות טובה יותר מהיריבים שבסביבתנו, מהסיבה שלאחר הזינוק, מי שיתחיל בחיסרון לעומת היריבים בקרבתו מהר מאוד ימצא את עצמו בהסתר- רוח שלהם... ומשם אי אפשר לנצח.
לכל שייט זה קורה במהלך הקריירה שלו... דקה לזינוק אתה נמצא קרוב לסירה שמעלייך, מתחת נמצא החור הכי גדול בקו הזינוק.. ואתה בטוח שזה הולך להיות הזינוק הכי טוב בעולם... ואז.. 30 שניות לפני הזינוק מגיעה סירה מצד ימין, תופסת את החור מתחתך, ומיד בזינוק אתה בהסתרים שלה ושל הסירה מעלייך... ברור שבזינוק שלאחר מכן אתה מנסה לעשות את מה שהיא עשתה לך,,, אבל מסתבר שזה לא כזה פשוט ובזינוק אתה נמצא בשורה השנייה. ושוב אתה בהסתרים של כל הצי...
אז אתה חושב: "בטח אין מה לעשות כדי להבטיח זינוק בחור טוב... זו רק שאלה של מזל".
אבל המציאות היא שיש המון מה לעשות, וכמעט לכל התקפה יש הגנה...
הנה הבסיס למקרים של שמירה על החור בזינוק, וכל ניסיונות ההתקפה האפשריים. לאחר שתכיר את מגוון המקרים, עלייך לתרגל באימונים והתחרויות את התמרונים הנדרשים, עד שתצליח בטבעיות להגן ולהתקיף את המקום שבו אתה רוצה לזנק.
חשוב מאוד: אתה והיריבים שלך חייבים לדעת את חוקי הדרך החלים לפני זינוק. אחרת הכאוס שולט בזינוק וזה באמת שאלה של מזל... קרא את שיעור התאוריה "חוקי שייט- תקריות באותו מפנה לפני הזינוק" כדי שתהיה בטוח שאתה פועל באופן חוקי.
- העיגולים האדומים מסמלים במציאות את אחד מקצוות הקו או סירות יריבות אשר ברור שגם הן יכולות להגיב לכל מה שקורה ולשנות את הסיטואציה, אך בסך-הכל אותה טקטיקה נכונה גם לגבי קבוצה של סירות.
1
המקרה הראשון והקלאסי.. אתה הסירה האדומה, במיקום מושלם, ואז מגיעה הסירה מימין ורוצה להרוס את הכל.
דבר ראשון, אתה חייב לראות אותה קודם. אם אתה עדיין בעמידה כשהיא בירכתיים שלך, איחרת, והאופציה היחידה שתהיה לך היא לצאת מהחור (עדיף ברוורס) ולהתמקם מחדש. המקרה חייב להיות כך שאתה בזווית קהה ככל האפשר כשהסירה הצהובה יוצרת את החפיפה מאחורה, (אם החפיפה נוצרת כתוצאה מירידה שלך, אבדת את הזכויות דרך שלך למקום על פי חוק 15) אם ירדת בזמן, לסירה הצהובה יש שתי אפשרויות- לעלות לחור שיצרת כשירדת, או לרדת מתחת ולנסות להיכנס לחור שנמצא מתחתך.אם היא מחליטה להמשיך מתחתך- עליה להשאיר לך מקום לפנות, נסה להמשיך עד שלא יהיה לה מקום בינך לבין המצוף/סירה מתחתך ולאחר מכן השתמש בסיבוב כפול או מהפך על-מנת להיצמד מחדש לסירה מימין (לפי הטקטיקה שמופיעה בהמשך-סעיף 3). אם הצהובה תבחר לעלות מעלייך בחור שנפתח כתוצאה מהירידה שלך, רוב הסיכויים שלשניכם יש מקום...
2
מקרה נוסף, הסירה הצהובה באה בשמאלי, קל לה יותר להיכנס לחור, אבל יותר קשה לה לרכוש זכות הדרך, ולכן במקרה הזה ההגנה מעט קלה יותר. הסירה האדומה שוב חייבת לרדת הכי כהה שהיא יכולה, אבל לא להאיץ הרבה (תמרון צר ככל שאפשר) לאחר שהצהובה מגיעה לחצי מהאורך של החור, עליה להחליט האם להסתובב לימני, או לפנות לאדומה ולהיכנס לחור שנפתח כתוצאה מהירידה של האדומה. אם הצהובה מסתובבת מתחת לאדומה, האדומה יכולה להחליט, האם לבצע סיבוב כפול לחור שנפתח למעלה (ואז המקרה עם הסירה שמעליה יהיה בדיוק כמו של הצהובה איתה) או שבזמן הסיבוב לימני של הצהובה, האדומה תרד מתחתיה,כדי לתפוס את שארית החור, כך שהצהובה תהיה במצב הגרוע ביותר!
3
המקרה השלישי הוא הרבה פעמים, אופציה לא ממומשת שיכולה להפוך זינוק בינוני לזינוק מושלם. אתה הסירה האדומה, חור בינוני באמצע הקו, או אפילו בקצה השמאלי, מעלייך סירה קרובה (הצהובה) ומעליה חור ריק.
בחלק גדול מהמקרים יציאה ממיקום כזה ומעבר לחור שנמצא ימינה יותר בקו יגדיל את הסיכוי לזינוק טוב יותר (ובכל מקרה קל יותר לחזור למיקום שנמצא שמאלה יותר בקו מאשר לעבור ימינה).
במקרה שהצהובה מבצעת סיבוב כפול אל החור שמעליה... הסירה האדומה חייבת להסתובב איתה מיד!!! ולבצע גם את הסיבוב השני מתחתיה.במטרה לשלוט בקו ולהיות עם המקום הגדול ביותר מתחת לרוח. מצב כזה יחזיר אותנו למצבים שמתוארים בסעיפים 1-2 אם סירה נוספת מגיעה.
מבחינת הסירה הצהובה, כאמור עליה להסתובב בהקדם לשמאלי, להשתמש בטקטיקה של סעיף 2 עם הסירה שמימין, במידה והאדומה מבצעת את הסיבוב לשמאלי איתה, יש לצהובה שתי אופציות לפתרון אופטימאלי. הראשון הוא לבצע סיבוב מהיר לימני כדי לתפוס את האדומה במפנה שמאלי (ולאלץ אותה לפנות דרך), אפשרות נוספת של הצהובה היא לבצע מהפך לימני (במקום סיבוב), ואז להיכנס שוב לחור מתחת לאדומה.
• אלו כאמור המצבים הבסיסיים הכוללים 2-4 סירות, אך גם במצבים בהם מעורבות מספר רב יותר של סירות הטקטיקות האלו הן הבסיס לפתרון אופטימאלי שיבטיח זינוקים איכותיים.
• חשוב לזכור כי זהו לא הבסיס של ה-Match-Race. מטרתנו בשיוט צי היא לא לנסות לתת עונש ליריב או רק לזנק טוב ממנו. אלא להיות במיקום הכי טוב בזינוק ביחס לכל הצי. לכן, יש להשתמש בטקטיקות האלו לפתרון המצבים אך להתמקד תמיד בכללים לזינוק נכון מבחינה טקטית וטכנית.