דגשים ומטרות: דגם אחיד גלשני-רוח
מאת: יאירי סוארי
פתיחה
השייט התחרותי הינו ענף הספורט ההישגי המוביל במדינת ישראל. הוא הגיע למעמד זה מסיבות רבות (שלא כאן המקום לפרטן) ואנו כמדריכים ומנהלים בענף השייט מחויבים בהמשך המסורת הזו.
במסגרת מאמר זה קיבצתי את החומר הנחוץ לדעתי לאימון קבוצה בדגם גלשני הרוח האחיד. בהכנתה עזרו לי רבים וטובים ולכולם התודה.
מטרות
מטרות הגלישה בדגם האחיד נגזרות מהדרישות המקצועיות בגלישה התחרותית ומערכים חינוכיים שאנו רוצים להנחיל לגולשים הצעירים. אם ננסה לאפיין את צרכי הגלישה התחרותית נראה שניתן לחלקם למקבצי הידע:
-יכולת טכנית במהלך הגלישה
-ידע טאקטי
-כושר גופני
כדי לפתח תכונות אלו, אנו נדרשים גם לידע תיאורטי המאפשר הבנה של הספורט על מרכיביו השונים ובעקבותיה פיתוח של היכולות, בניית אסטרטגיה והתמודדות עם האתגרים הטכניים המאפשרים הופעה לתחרות במצב תחרותי אופטימאלי. ניתן לציין מספר תחומי ידע מרכזיים לדוגמה:
- הבנת מזג האוויר
- הבנת העקרונות המאפשרים הפלגה באמצעות מפרשים
- הכרת הציוד
- חוקה
הערכים החינוכיים הינם ערכים כלליים. אולם גם כאן, ניתן דגש לערכים הקשורים לענף הספורט בו אנו עוסקים.
- עצמאות
- הוגנות
- בטחון עצמי
- עמידה בזמנים
- כישורי למידה
- שמירה על ציוד
- שמירה על הסביבה הימית
הדגם האחיד הוא דגם היכרות ומעבר, ובהיותו כזה, מטרתו היא הכשרת גולשים לרמה נאותה והעברתם לקבוצות מתקדמות יותר. לפיכך עלינו לקבוע קווים מנחים בנוגע לרמה הנאותה למעבר לדגם ביק 5 מטר. הגדרות אלו אינן חוקי ברזל ובבואנו לתזמן את זמן המעבר בין הקבוצות עלינו לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון: גיל, משקל, חברים בקבוצה ועוד. אולם מבנה ההדרכה, ואף מאמר זה, נדרשים להגדרות כאלו על-מנת להיות אפקטיביים.
קווים מנחים ליכולות הדרושות למעבר לדגם ביק 5 מטר:
יכולת טכנית במהלך הגלישה:
- השלמת סיבובים ומהפכים ברמה טובה ב-80% מהניסיונות.
- עמידה עם שתי הרגלים מאחורי התורן וגלישה בקו ישר 100% מהזמן.
- יכולת גלישה של שעה וחצי ברציפות (בקרבת החוף) וגלישה בים הפתוח ברוח של 12-15 קשר למשך חצי שעה לפחות
- יכולת שימוש בטרפז
- יכולת גלישה ברוורס (בזווית כלשהי ביחס לרוח) למרחק של 5 מטרים לפחות.
- ידע בסיסי של טכניקת הפמפום בגבית
ידע טאקטי:
- הבנה של כוון ההפלגה ביחס לרוח 100% מזמן ההפלגה
- הכרת מושג הלייליין
- יכולת הבנה בסיסית של מצבים על קו הזינוק (מהסוג בו משתמשים בתחרויות הדגם האחיד)
- זיהוי מצבי חוקה בסיסיים במהלך האימונים
כושר גופני:
הבנת העובדה שכושר גופני על מרכיביו השונים (כוח, סבולת, תזונה ומנוחה נכונה) הם מרכיבים חשובים בגלישת רוח ובמקביל לאימוני הים ידרשו לבצע אימוני כושר.
הבנת העקרונות המאפשרים הפלגה באמצעות מפרשים:
הפיזיקה הבסיסית של מפרש, חרב והשליטה בגלשן. יכולת של הגולש להבין מדוע החרב צריכה להיות במים בזמן גלישה בקדמית ומחוץ למים בזמן הגלישה בגבית ומהו 'גבול הנפנוף', מדגימה ידע מספק.
הכרת הציוד:
- הכרת שמות חלקי הגלשן
- יכולת הרכבת מפרש עצמאית
חוקה:
- זיהוי מפנה הגלישה ומי הגולש בעל זכות הדרך.
- הכרת המושג מעל-מתחת לרוח
עצמאות ובטחון עצמי:
יכולת לשחות לבד בים הפתוח במרחק של 10 מטרים מסירת המאמן.
שמירה על ציוד:
עמידה בחוקי המועדון לשמירה על ציוד והבנת חשיבותם
שמירה על הסביבה הימית:
על כל גולש להבין את החשיבות של הימנעות מהשלכת אשפה.
ניהול אימוני-ים לקבוצת דגם אחיד:
מבנה האימון
האימון הוא פרק הזמן העיקרי בו המאמן מקנה לספורטאים ידע וכישורים אשר מאפשרים להם לשפר את רמת גלישתם בפועל. מבנה ותכנון נכונים של פרק זמן הזה יכולים להפוך את עבודת המאמן ליעילה הרבה יותר ולאפשר לו להקנות יותר יכולות באותה כמות זמן. אימון טוב צריך להיות:
- מתוכנן נכון
- מוסבר בצורה ברורה
- מעניין
- מאתגר (חשיבתית)
- מגוון
- מאתגר/קשה פיזית
- הקדמה לתכנים מתקדמים באימונים הבאים
אימון כזה צריך להיות מתוכנן מראש, לפחות יום לפני הירידה למים ובמידה ותנאי הים השתנו מהותית, ניתן לבצע התאמות כשעה לפני הירידה למים. התכנון צריך לכלול את לוח הזמנים של כל התרגילים שיבוצעו במהלך האימון.
פעמים רבות נוטים להתייחס לדרישות התחרותיות ולהתמקד בשיפורן ולהזניח מרכיבים אחרים של הגלישה, גישה זו אינה נכונה. התמקדות במספר קטן של נושאים גוררת שעמום אשר מוריד מיעילות האימון. מגוון היכולות הדרושות לשייט בוגר קשה מאוד לניתוח אך ברור שחלק מיכולות אלו אינן נראות בתצפית מהצד. לכן, בעיקר בשלבים הראשונים, עלינו להרחיב את טווח היכולות של הגולשים הצעירים. הכוח שבקבוצה מגובשת הוא אחד הכוחות מרכזיים בהגעתם של ספורטאים כישרוניים לצמרת והתמקדות גדולה מדי ביכולות תחרותיות גורר תחרותיות-יתר בתוך הקבוצה ומפחיתה את כוח וגיבושה.
משחק הינה הדרך המרכזית בה ילדים צעירים לומדים, ומנגד ניתן לראות שרוב המאמנים מגיעים מרקע של ספורט תחרותי-הישגי אשר מאופיין באימונים המבוססים במידה רבה על שינון (חזרתיות). עובדה זו גורמת לעיתים לכך שאימון גולשים צעירים מהווה עבור המאמנים אתגר מקצועי. בכדי להגיע לעמידה בכל מרכיבי האימון האפקטיבי, על המאמן להיות מקורי ולהמציא מספר גדול ככל האפשר של תרגילי משחק מגוונים, אשר כל אחד מהם מיועד לשיפור קבוצת יכולות מעט שונה.
בעיה נפוצה נוספת בעבודה עם קבוצות צעירות, היא הקושי של הספורטאים לשמור על ריכוז לאורך זמן. כדי להתמודד עם קושי זה, כל אימון חייב להתחיל בתדריך בו תוסבר הפעילות המתוכננת בצורה ברורה ולהסתיים בסיכום בו יקבל כל אחד מהגולשים משוב שיסייע לו לזהות נקודות לשיפור באימון הבא. ויתור על תדריך או סיכום פוגע מאוד ביעילות האימון ובונה הרגלי עבודה שאינם נכונים.
עקרונות מנחים לבניית האימון:
- תרגילים לשיפור טכני יתבצעו לפני תרגילים קשים פיזית
- אין לקיים תרגילים ארוכים משלושים דקות
- חשוב להקפיד על הפסקות במהלך האימון
- אם מעוניינים לבצע רצף תרגילים שעשוי לשעמם יש לשבור את הרצף בפעילות כיף
- עד כמה שאפשר כולם צריכים לסיים אימון עם חיוך ולכן התרגיל האחרון בכל יום צריך להיות מהנה.
תרגילים:
במסגרות רבות, כולל מסגרות ספורטיביות, יחידת הפעילות הבסיסית היא "שיעור" או "אימון" והמדריכים מכינים "מערכי שיעור/אימון". עבודה בצורה זו מסודרת מאוד ונוחה לעבודה. אולם, היא מפחיתה מהיכולת להיות גמישים במהלך אימון ולפיכך מקובל בשייט להשתמש ביחידת מבנה קטנה יותר בשם תרגיל. תרגיל הוא פרק הזמן במהלך אימון בו מבוצעת משימה מוגדרת. בטבלה 1 מופיעה רשימת תרגילים לדוגמה לדגם האחיד. תפקידו של המאמן הינה לזהות קשיים וכשלים אצל הגולשים אותם הוא מאמן ולבנות תרגילים שיסייעו להם להתגבר על קשיים אלו.
טבלה 1: רשימת תרגילים לדגם אחיד.
שם התרגיל | תיאור |
קדמית הולכה | מחלקים את הגולשים לשלשות. |
קדמית נגד השעון (הולכה) | ברוח יציבה. זריקה של קו זינוק קצר ומצוף קדמית (כ-5 דקות קדמית). זינוקים של גולשים בודדים ומדידה של הזמן שלוקח לכל אחד להשלים את הקדמית. |
קדמית נגד השעון (סיבובים) | ברוח יציבה. זריקה של קו זינוק קצר ומצוף קדמית (כ-5 דקות קדמית). זינוקים של גולשים בודדים ומדידה של הזמן שלוקח לכל אחד להשלים את הקדמית. תוך כדי השלמת X סיבובים |
קדמית נגד השעון (חילופים) | ברוח יציבה. זריקה של קו זינוק קצר ומצוף קדמית (כ-15 דקות קדמית). זינוקים של גולשים בודדים ומדידה של הזמן שלוקח לכל אחד להשלים את הקדמית. תוך כדי התייחסות בעיקר לחילופים |
קדמית סיבובים | כוון Auto timer לדקה וסבוב כל דקה |
מלאה מהפכים | כוון Auto timer לדקה ויציאה לקדמית עם מהפך כל דקה. |
Freestyle | פרק זמן שמוקדש ל-Freestyle כל גולש עושה מה שבא לו |
חיובים Freestyle | חלוקה לזוגות, חימום של 5 דקות ואחריו כל אחד מחייב את השני לעשות תרגיל מסוים אם השני מצליח יש לו נקודה, אם אינו מצליח עושה 360. מנצח מי מבני הזוג שצובר את מירב הנקודות בסוף הזמן. |
שיוט שליטה | יציאה לשיוט עם מטלות של שליטה, למשל כל הסיבובים סיבובים אוסטרליים או כל המהפכים Duck jibe |
הקפות עם הערות | זריקת עוגן סמוך למצוף והקפות מצוף על ידי הגולשים תו"כ הערות של המאמן |
הקפות בקבוצה | יציאה ממרחק של כ-50 מטר מהמצוף בקבוצה לכוון הקפת מצוף היציאה יכולה בקדמית לכוון ירידה או במלאה לכוון עלייה |
תפיסת גלים | ביום עם גלים נמוכים אבל לא לגמרי. מוצאים שני מערכים עמידים והולכים לחוף פתוח. |
שיוט שליחים | המאמן מחלק את הקבוצה לשתים או שלוש |
תחרות הרמת מפרש | הגולשים גולשים כשהמאמן שורק הם עוזבים את המפרשים. |
תחרוות פורים בגלישה מוזרה | הגולשים גולשים 10 דקות ומנסים להמציא גלישה מוזרה. |
מלאה חופשית | מנסים לגלוש מלאה במהירות הגבוהה ביותר |
Slalom | זורקים שני מצופים ברוח צד ועושים על המצופים שמיניות |
מלאה מהפכים | מלאה עם מהפך כל X זמן |
כדור - רגל גלשנים | א. זורקים ארבעה מצופים בים במלבן (בדומה למגרש football בגודל 20X50 מטרים) |
תופסת גלשנים | קושרים לכל גלשן בקבוק עם חבל באורך של מטר וחצי. |
תחרות רוורסים 1 | מזנקים דרך קו זינוק ברוורס ומתחרים מי גולש את המרחק הגדול ביותר. אפשרי לעשות זאת במלאה (קל) בצד (קשה) או בקדמית (ממש קשה) |
תחרות רוורסים 2 | מזנקים דרך קו זינוק ברוורס ומתחרים מי גולש מרחק הנתון בזמן הקצר ביותר. אפשרי לעשות זאת במלאה (קל) בצד (קשה) או בקדמית (ממש קשה) |
ידע תיאורטי מומלץ ללימוד גולשי רוח צעירים:
ערכים- ברמות הבסיס, אחד מתפקידי המאמן הוא בניית הרגלי עבודה נכונים שיאפשרו לספורטאי עבודה נכונה ויעילה בהמשך הקריירה הספורטיבית שלו. פעמים רבות ספורטאים מצטיינים מאוד בתחילת דרכם אך נכשלים בהמשך בגלל התייחסות יתר לתוצאות בגילאים צעירים. בסעיף זה אציג את הערכים החינוכיים אליהם צריך לחנך לדעתי ואת הקשר בינם לבין הצלחה עתידית בספורט.
עצמאות – הים הינו סביבה מעט בלתי מוכרת עבור בני-האדם. אצל רובם המכריע של האנשים ניתן לצפות לירידה בכל היכולות הפיזיות והמנטאליות בסביבה ימית. אחת התכונות הנדרשות להצלחה בענף השייט, היא תפקוד טוב בים. אצל שייטים צעירים ולפעמים גם אצל בוגרים קיימת תלות באנשים מסוימים (משפחה, חברים או מאמן) אולם בזמן השיוט השייטים מתמודדים עם אתגרי הים לבד. לכן צריך לסייע לשייטים לפתח עצמאות כבר בגיל צעיר.
כדי לפתח את העצמאות יש לנקוט בשילוב של הטלת משימות מורכבות על הגולשים וקבלה של הטעויות שלהם במהלך ביצוע המשימות בהבנה וכשלב בתהליך הלימוד.
בטחון עצמי – הביטחון העצמי הנה במידה רבה האמונה של הילד כי הוא מסוגל לעמוד באתגרים מולם הוא ניצב. אחת הדרכים בהם ניתן להעלות את ביטחונו העצמי של ספורטאי היא על-ידי מתן חיזוקים חיוביים במקום הטחת ביקורת או התמקדות בטעויות אותן ביצע הגולש.
עמידה בזמנים –השייט הינו ענף ספורט מורכב מאוד מבחינה לוגיסטית. על-מנת להצליח להגיע בצורה טובה לתחרות, ישנו צורך בתאום בין גורמים רבים, לתחזק את הציוד בצורה טובה ועוד. כל אלו דורשים ריכוז ומיקוד רב, ואלו תכונות נדירות למצוא אצל ילדים צעירים. בנוסף איחור של ילד אחד מקבוצת מתאמנים יביא לעיקוב של האימון כולו ולפגיעה בילדים אחרים, דבר שאיננו מקובל.
הדרך לסייע לילדים בהימנעות מאיחורים וביצירת ריכוז היא קשה ומורכבת. אני נוכחתי שילדים עם שעון-יד מודעים יותר לשעה, מכתב להורים עוזר להימנע מאיחורים שנגרמים על ידי ההורים. עונשים, בהתחלה סמליים כמו "המאחר מביא לשבוע הבא כיבוד לסיכום" גם הם עוזרים. החשוב מכל הוא להבהיר לספורטאים את חשיבות העמידה בזמנים.
כישורי למידה – כישורי למידה מורכבים ממגוון יכולות המאפשרות לאותו אדם לזהות תחומים בהם אינו מתפקד בצורה מיטבית, לנתח את הסיבות לתפקוד החלקי ולמצוא שיטות חדשות שישפרו את תפקודו. העיסוק בספורט הוא תהליך של למידה, הלמידה היא בחלקה למידה גופנית ובחלקה למידה תיאורטית וככל שעולה רמת הגולש, כן עליו להיות בעל כישורי למידה גבוהים יותר על-מנת להצטיין. הדרך לסייע לגולשים הצעירים בפיתוח כישורי למידה היא על ידי עמידה במבנה דידקטי נכון של האימון כך שכל שלבי הלמידה (מכלול היכולות שהוצג בפסקה הקודמת) יבוצעו בכל אימון.
שמירה על ציוד - הציוד בו משתמשים בשייט התחרותי הינו יקר מאוד, זה אמנם נכון מעט פחות בדגמי המתחילים, אולם גם כאן אי-שמירה על ציוד תגרור אי-יכולת לגלוש שהיה ניתן למנוע. בנוסף, בהמשך הדרך המקצועית של הגולשים תחזוקה נכונה של הציוד הינה קריטית ליכולת לגלוש במהירות. ועל ידי מתן הרגלי שמירה על ציוד בגילאים הצעירים אנו יכולים לסייע להם להיות גולשים טובים יותר בעתיד. כדי לסייע לגולשים בשמירה על הציוד יש לנסח חוקים ברורים בנושא. העמידה של המאמן בחוקים אלו (ואחרים) ומתן דוגמא אישית הם קריטיים להצלחה בנושא. חוקים אלו יכולים לכלול לדוגמה:
- אסור להרים גלשן לבד.
- יש לאפסן את הציוד בצורה מסודרת, לכל גלשן תא משלו וכוון האפסון מסומן על גבי התא.
- המפרשים והגלשנים עוברים למקום מייד בסיום האימון כדי להימנע מקרינת שמש מיותרת.
- בסיום כל אימון, לפני אפסון, על כל גולש לבדוק על הציוד שלו כדי לחפש תקלות.
שמירה על הסביבה הימית –החיבור הנפשי והאהבה לים עוזרים מאוד בהתמודדות עם האתגרים שהים מציב בפני השייטים. ברור שאי אפשר לפתח אהבה לים אם משתמשים בו כפח אשפה. לפיכך, יש לחנך את הגולשים לשמירה על הסביבה הימית