אימוני מהירויות
אחד המרכיבים החשובים ביותר בתחרויות שייט, אם לא החשוב ביותר, הוא מהירות הסירה/גלשן. ולמרות שזינוקים וטקטיקה חשובים... "אתה חייב להיות מהיר כדי להראות חכם!". אחת הדרכים הטובות ביותר על מנת לשפר את המהירות היא באמצעות אימון מהירויות, בתנאי שמבצעים אותו באופן איכותי ויעיל. תרגול כזה יכול לעזור לנו להסיק המון מסקנות על אופן ההולכה שלנו, הציוד וכיצד הכי כדאי לכוון אותו בתנאי הים השונים, וכך לשפר את המהירות תוך כדי האימון ובעיקר, לתחרות הבאה.
מהו אימון מהירויות?
באימון מהירויות מסתדרים כל המשתתפים באותו מפנה, במצב שווה ומבלי להפריע אחד לשני, ולאחר מספר דקות של הפלגה/גלישה רואים מי היה מהיר יותר.
אבל המציאות הרבה יותר מורכבת מזה, ויש הרבה דברים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון:
בחירת היריבים:
רוב השייטים בעולם, מתאמנים במסגרת הקבוצה במועדון השייט שאליו הם שייכים. אם גם אתה מפליג רוב השנה במסגרת של קבוצה קבועה, יש לכך יתרון וגם חיסרון. היתרון הגדול הוא שאתה יכול לעקוב אחרי המהירות שלך ביחס אליהם, וכך לדעת באילו תנאים אתה משתפר ביחס אליהם. החיסרון הוא כאשר אף אחד מהקבוצה לא נמצא בין המהירים בארץ או בעולם באותם תנאים. אז, אתה צריך להסתכל בצורה שונה על האימונים בקבוצה. זה שאתה מהיר ביחס לקבוצה, לא אומר שאתה מספיק מהיר. בלי קשר לאימונים בקבוצה, בכל פעם שיש לך הזדמנות לעשות אימוני מהירויות עם השייטים המובילים בארץ או בעולם (אם הם בצמרת כנראה שהם מהירים...מאוד!) תנצל אותה.... ככל שתשתפר, גם אתה וגם הקבוצה תגיעו למהירות טובה יותר. גם בתוך הקבוצה בה אתה מתאמן, חלק טובים יותר ברוח חזקה ואחרים בחלשה, זהו יתרון בכך שבעבודה נכונה, המהירים בכל אחד מהתנאים עוזרים לאחרים להשתפר בתנאים בהם הם פחות מהירים.
כיצד מתבצע התרגול?
בתחילת התרגול מסתדרים באותו מפנה במרחק 2-3 אורכי סירה אחד מהשני, במצב עצירה, כאשר כולם נמצאים בקו אחד (חרטום מול חרטום).
הסירה התחתונה מתחילה להפליג ראשונה ולאחריה בסדר עולה מותחות מפרשים שאר הסירות, בתזמון כזה שלאחר שהן מגיעות לשיא המהירות, הן במצב שווה.
דגשים חשובים:
- התרגול צריך להתבצע, כך שהמרחק בין הסירות קטן ככל האפשר, כדי שבאזור שבו הן מפליגות יהיו בדיוק אותם תנאי ים בכל רגע, ומצד שני, מספיק רחוק בשביל שלא יפריעו אחת לשנייה, ברוח חלשה 1-2 אורכי סירה בין המשתתפים מספיק, וברוחות בינונית וחזקה בין 2-3 אורכים. יש לשים לב לכך שככל שמתמקמים יותר רחוק, הסירה העליונה יותר צריכה גם להיות מעט יותר אחורה.
כשמסתדרים קרוב- חרטום של העליון מול התורן של התחתון.
כשמסתדרים רחוק- חרטום של העליון מול הירכתיים של התחתון.
כאשר מתחילים את התרגול לא במצב של שוויון בין הסירות, לעולם לא נדע בסוף האם היינו מהירים כי הפלגנו/גלשנו טוב או שאולי בגלל שהאחרים התחילו בחיסרון היה לנו קל יותר להוליך באותו קטע. מהירות טובה גורמת לך לצאת ממצבים לא נוחים עם סירות מתחרות, אל תתחיל את התרגול ביתרון כדי להרגיש טוב עם עצמך שהיית הכי מהיר באימון.
- מומלץ לתרגל בקבוצות של 2-4 משתתפים ובמידה והקבוצה גדולה יותר, לחלק לקבוצות. תרגול בקבוצה של למעלה מארבעה משתתפים קשה מאוד וגורמת פעמים רבות לבזבוז זמן ולתרגול לא אופטימאלי. כמו כן, אם יש הפרשי מהירויות משמעותיים בין חברי הקבוצה, כדאי שכל קבוצה תכיל משתתפים ברמת מהירות דומה יחסית.
- לתרגל ולבדוק מהירות ולא להיכנס לקרבות עם המשתתפים האחרים-
טעות מאוד נפוצה, היא לנסות לנצח את התרגול באמצעות "קרב" עם המשתתפים האחרים. לדוגמה, אם הסירה התחתונה מתחילה ביתרון קטן או שבדיוק ירד החילוף והיא נהיית ביתרון, והיא תנסה מיד בתחילת התרגול להפליג חד מאוד ולסגור את הסירות שמעליה, היא תגרום לכולן להפליג חד מדי, כך שהתרגול לא מדמה את ההולכה שהיו עושות הסירות אם זה היה שיוט אמיתי. או לחילופין, סירה שמנסה להפליג קהה ומהר בגלל שהתחילה ביתרון למעלה (או שהגיע במקרה חילוף עלייה), גורמת לכולם להפליג קהה מדי ולא לתרגל באמת את ההולכה האופטימאלית שלהן. לכן השאיפה היא שבכל קטע, כל אחד יתרגל את ההולכה הכי טובה שהוא יכול, ורק יבחן את המהירות ביחס למשתתפים האחרים. - שינויים בציוד או בכיוון מערכות- כאשר אחד המשתתפים רוצה לעשות שינוי משמעותי (לשנות סגנון הולכה, לשנות באופן מהותי כיוון באחת המערכות או אפילו להחליף מפרש) כדאי שבכל פעם רק אחד יבצע את השינוי והשאר יישארו מבלי לשנות דבר. לדוגמה, אם הייתי איטי ואני רוצה לנסות להשטיח הרבה את המפרש לתרגול הבא, אם באותו קטע האחרים גם משנים משהו, בסוף הקטע הבא לא אדע אם נסעתי טוב יותר בגלל השינוי שעשיתי או בגלל שהשינוי שהם עשו האט אותם. לכן מומלץ להגיד למאמן או למשתתפים האחרים, לפני שעושים שינוי גדול שכזה.
- לבודד משתנים כדי לדעת מי באמת היה הכי מהיר-
תרגול מהירויות לא מתבצע ב"תנאי מעבדה" מכות וחילופי רוח יכולים להשפיע בכל קטע על התוצאה הסופית ומי יהיה המהיר ביותר. לדוגמה, אם אנחנו מתחילים את התרגול בחילוף עלייה גדול מאוד, צפוי שהחילוף הבא יהיה חילוף ירידה והסירות התחתונות יזכו ביתרון, גם אם הן לא היו באמת יותר מהירות. אז איך נדע מה קורה? בתחילת כל קטע נתמקם ביחס ליריבים, בהתאם לחילוף או מכת הרוח הבאים הצפויים להגיע, וכך לנטרל או להקטין את השפעתם על תוצאת התרגול.
- להחליף מקומות במהלך התרגול- לשייטים רבים יש העדפה וקל להם יותר להביא מהירות לידי ביטוי כאשר הם עליונים או תחתונים. מצד שני, כדי להם מאוד לתרגל גם הפלגה במיקום שאינם מרגישים בו בנוח (כי לא כל כך עובד להגיד ליריבים בתחרות שיעשו סיבוב כי לא נוח לכם שהם מתחתיכם).
ובאופן כללי, המשתתפים שנמצאים באמצע נמצאים במקום המאתגר ביותר, ומומלץ לשייטים מהירים לתרגל כמה שיותר כאשר הם נמצאים בין סירות ולא בקצוות. לכן צריך לאורך כל האימון להחליף מקומות כך שכל אחד מתרגל הולכה במיקומים השונים. - לדמות הפלגה בשיוט-
המטרה בסופו של דבר היא לשפר את המהירות אבל גם להביא אותה לידי ביטוי בתחרות אמיתית. לכך, חשוב מאוד להתמקד תוך כדי התרגול גם במשתנים אסטרטגים וטקטיים ולהביא את השיקולים האלו בחשבון במהלך התרגול. - חילופים- אם אתה תחתון כשמתחילים את התרגול והחילוף טוב, החילוף הבא אשר צפוי להגיע יהיה חילוף ירידה. לכן, נסה לפתוח מרחק קדימה מהיריב/ים למעלה (מבלי להפסיד יותר מדי גובה) כדי להגדיל את הפער ביניכם כשירד החילוף. וזה גם מה שתעשה בשיוט אמיתי.
- מכות רוח- נסה לראות במהלך האימון, בכל מפנה, מי מקבל ראשון את מכות רוח (האם מגיעות לעליונים או לתחתונים קודם?) ואיזה חילוף מגיע עם כל מכה בדרך כלל. לדוגמה, אם אתה תחתון ומכות הרוח מגיעות קודם לעליונים, נסה מיד בתחילת התרגול לצמצם את המרחק ביניכם, כדי לקצר את משך הזמן שעובר בין שהם מקבלים את המכה לבין שאתה. ולאחר מכן תפנה את תשומת הלב לכך שלא יכסו אותך.
- צד מועדף- נסה לגלות חוקיות במהלך האימון. לדוגמה, יכולים להיות תנאים שבהם כל הזמן הסירה העליונה במפנה שמאלי מפליגה טוב ביחס לאחרות, גם אחרי שמחליפים מקומות. גם בשיוטים פעמים רבות קיימת החוקיות הזאת וזיהוי כזה יכול להסביר האם מישהו היה מהיר במשך כל התרגול או רק כאשר היה במיקום שבו יש יתרון.
- נקודה חשובה נוספת, למה אני מהיר באימוני מהירויות ואיטי בשיוט?
העניין הוא שכאשר אנחנו מתרגלים הולכה ומתמקדים אך ורק בזה, המהירות אולי תשתפר, אבל כאשר נהיה בשיוט ונצטרך להסתכל היכן היריבים שלנו, לחפש את המצוף, או לעקוב אחרי החילופים במצפן, לא נהיה מתורגלים בכך והמהירות שלנו תיפגע באופן משמעותי. לכן מומלץ מאוד להפנות את המיקוד בחלק מזמן התרגול, ולהסתכל לכיוונים שונים (רחוק אל כיוון הרוח, אחורה, לסירות מעל ומתחת לרוח, וכו'..) על מנת להתאמן על ההולכה כפי שנבצע אותה בשיוט אמיתי.
תרגול מהירויות במלאה:
מהירות במלאה חשובה לא פחות מקדמית, ולכן מומלץ מאוד לתרגל זאת באותו אופן.
ההבדל המשמעותי היחיד הוא שבשונה מקדמית, במלאה מי שמהיר נתקל בהסתרת רוח של אלו שאיטיים ממנו, וקשה לו יותר להמשיך ולהתקדם. מומלץ להתחיל את התרגול במרווחים של 3-4 אורכי סירה בין המשתתפים, כשהקדמיים נמצאים מעט למעלה מהקו הישר בין הסירות.
חשוב לנסות ולהימנע מלעקוף את היריבים על ידי כך שנסתיר להם רוח, אלא לנסות ולתרגל ההולכה המדויקת והטובה ביותר שאנחנו יכולים.
תרגול מהירויות בצד:
כאשר מתרגלים בדיקת מהירות בצד, בשונה מהפלגה בצד בתחרות, בה מתחילים את הצלע בשורה אחת, מומלץ להתחיל במצד שהסירות הקדמיות מעט נמוכות יותר, ובהפרשים של 3-4 אורכי סירה בין המשתתפים.
דגש חשוב מאוד הוא שהקדמיים יפליגו בזווית של צד (110-120 מעלות לרוח) ולא יעלו לסגור את אלו שמאחורה, אחרת כולם יפליגו חד מאוד והתרגול לא ידמה דבר, ובנוסף הסיכויים של הסירות מאחורה לעקוף את הקדמיות נמוך והן לרוב רק יצמצמו את המרחק אם באמת יהיו מהירות יותר.