התארגנות נכונה לפני זינוק
שייטי צמרת יודעים שניצול נכון של זמן ההפלגה לפני השיוט הראשון בכל יום, יכול לעזור הרבה לקראת תוצאות טובות בקו-הגמר.
מאת: סטיב האנט
כתבות רבות נכתבו כבר על מה נכון לעשות לפני השיוט הראשון בכל יום, ובזמן שלרוב השייטים יש הבנה בסיסית של מה הם צריכים לעשות, עצלנות ואיחורים מפריעים להם לפעמים להשיג זאת.
אם אתה מוצא את עצמך בדרך-כלל מגיע לא מוכן או מאוחר לזינוק, תמצא את המוטיבציה להגיע לאזור הזינוק 45 דקות עד שעה לפני הזינוק. כמה שתאסוף יותר 'מידע פנים' לפני הזינוק, אתה תהיה טוב יותר.
לאחר שהגעת לאזור הזינוק, ישנם שלושה דברים מרכזיים שעלייך לבדוק:
א. תוודא שאתה מפליג מהר
ב. אפיין נכון את תנאי הים
ג. בדוק ביסודיות את קו הזינוק
שלב ראשון: אסוף נתונים על הרוח
מאמן השייט האולימפי שלי ב-470 במשך שנים רבות, אמר לעיתים קרובות שבכל יום שיוטים, ניתן לחלק את הצי לכמה קבוצות לפי האופן שבו הם מתכוננים לשיוט. השייטים הטובים ביותר יוצאים מוקדם ומתרגלים הפלגה בקדמית עוד לפני שחלק גדול מהצי אפילו הגיע לאזור המסלול. אם אתה רוצה לנצח, אתה צריך לצאת מוקדם ולהצטרף לקבוצה הראשונה. בנוסף לכיוון המפרשים וההולכה, נסה לזהות בזמן ההפלגה הראשוני דפוסים וחוקיות לגבי הרוח.
נקודת המפתח היא להסתכל על המצפן ולקבוע את מספרי טווח החילופים בכל מפנה. לדוגמה, במפנה ימני יכול להיות שתפליג בין הכיוונים 220 ל-240 מעלות, ובמפנה שמאלי תפליג בין 310 ל-330. טווח החילופים הינו 20 מעלות. בנוסף, נסה לזהות את משך הזמן של החילופים. זה לא מדע מדויק בגלל שתזמון חילופי הרוח משתנה ברוב המקרים, אך הניסיון למצוא דפוס עקבי יעזור לך לעשות החלטות מושכלות יותר במהלך השיוט. לאחר שאתה מרגיש כי זיהית דפוס מסוים, שים לב לכיוון הרוח האמיתי על-ידי מציאת הנקודה המרכזית של כל כיווני המצפן שראית (או בבדיקה ע"י עמידה מול הרוח), בדוגמה שלנו, זה 275 מעלות. לאחר מכן, עלייך להסתכל ולנסות לזהות משתנים טקטיים נוספים, כמו: זרם, חילופים קבועים שנוצרים עקב השפעות חוף, ואזורים לאורך המסלול בהם עוצמת הרוח נראית שונה.
שלב שני: מצא את הכיוון המהיר ביותר שלך
חשוב לבדוק את המהירות מול יריבים טובים, ולהשוות את המהירות והחדות שלך יחסית אליהם. באופן כללי, אם אתה מצליח להפליג יותר חד מהם אך חסרה לך מהירות קדימה, נסה לבטן קצת את המפרש (בסירות בעלות חלוץ וראשי, יש להשטיח את הראשי), אם יש לך מהירות אך חסרה חדות, נסה להשטיח ולמתוח מעט יותר את המיתר (בסירות בעלות חלוץ וראשי, לנסות לבטן ולמתוח מעט יותר את הראשי). אם חסרה לך גם מהירות וגם חדות, משהו, וכנראה שכמה דברים, אינם מכוונים. תוודא שאתה מכוון את הסירה על-פי הסימונים בכל המערכות, נסה לבדוק כיוונים שונים, ושאל חבר מהיר לקבוצה כיצד הסירה שלו מכוונת כעת.
לאחר שהקבוצה איתה ערכת את הבדיקות מגיעה לאזור מצוף הקדמית, זה הזמן לרדת למלאה. בזמן הפלגה במלאה, נסה זוויות הפלגה וטכניקה שונות כדי להבין מהי ההולכה המהירה באותם תנאים. כשאתה מגיע לאזור אמצע המלאה, תתחיל להסתכל מסביב ולחפש סירות נוספות שתוכל שוב לבדוק מולן הפלגה בקדמית. מצא מתחרה או מתחרים מתאימים ותעלה לקדמית מוקדם מספיק על-מנת שתוכל להסתדר איתם בצורה נוחה. כעת נסה את מה שלמדת מהתרגול הראשון תוך כדי בדיקת המצפן ומבטים על כל אזור השיוט. במהלך התרגול השני, אתה תרגיש נוח יותר עם מהירות הסירה שלך ואפיון תנאי הים שבדקת. ההפלגה הנוספת בקדמית חשובה גם כדי לחמם אותך מבחינה פיזית לאיזון הסירה. היתרון הגדול בתרגול מסוג זה לפני שיוט, הוא בכך שהוא מאפשר לך לצבור ביטחון בכיוון הסירה והמהירות שלך, כך שאתה חופשי יותר להסתכל מסביב בזמן ההפלגה. שייטים שאינם מתכוננים נכון, מפליגים עם הראש בתוך הסירה ומשקיעים מאמץ רב בניסיון להפליג מהר, וכתוצאה מכך הטקטיקה שלהם נפגעת.
שלב שלישי: בדיקה יסודית של קו הזינוק
לאחר שהפלגת פעמיים ואספת את הנתונים על המסלול- כיווני מצפן, זרם, והפרשים בעוצמת הרוח- זה הזמן לקחת קצת אוויר. שתה מים, תאכל משהו קטן ותבצע התאמות אחרונות של המערכות. זה גם זמן טוב לעבד את הנתונים שאספת ולהתחיל לבנות בראש את התוכנית שלך לשיוט. אם הגעת לאזור המסלול כשעה לפני הזינוק, אמורות להישאר לך בסביבות 15 דקות עד לזינוק. זה הזמן לבדוק את קו הזינוק, לאחר שסירת השיפוט הניחה את קו הזינוק, אתה יכול להתחיל לעבוד. חשוב מאוד שתבצע יותר בדיקות לקו הזינוק ממה שאת חושב שדרוש. על-מנת להבין לעומק את כל "סביבת קו-הזינוק" (סביבת הזינוק מוגדרת באזור שבין הליילינים של סירת השיפוט ומצוף הדגל). על-מנת לקחת קו-המשך, תפליג לצד הקו הרחוק יותר מהחוף, ותבחין בנקודה על החוף אשר נמצאת בדיוק בהמשך לקו הזינוק (בניין, עץ, או קצה הר לדוגמה). לאחר מכן, תפליג לאורך הקו תוך שימוש בקו ההמשך שלקחת, ונסה לחזק את ההרגשה של הפלגה בדיוק על הקו. ככל שקו הזינוק ארוך יותר, כך גדלה האשליה שאתה נמצא על הקו, למרות שאתה מתחתיו. זה נכון במיוחד באזור אמצע הקו (פול אלבסטרום נהג לומר שבגלל האשליה הזו, הוא היה מחפש להרגיש שהוא פוסל בחצי אורך סירה כאשר היה מזנק באמצע הקו). תתרגל לסמוך על קו ההמשך שלקחת ולהרגשת ההפלגה על הקו. אם אין קו המשך לקחת, השתמש בכיוון מצפן לאורך הקו. צא מסירת השיפוט בדיוק על הקו לכיוון הדגל, ובדוק את כיוון המצפן, ולאחר מכן המשך להפליג לאורך הקו באמצעות כיוון המצפן שלקחת. בצע הפלגה כזו על הקו לפחות 3 פעמים, תוך שאתה מסתכל על שתי קצוות הקו כל הזמן. באחת מהפעמים, מדוד גם כמה זמן לוקחת הפלגה מקצה אחד של הקו אל השני. זה יעזור לך בזמן הכניסה לקו לפני הזינוק. לאחר מכן, בדוק את הליילין של סירת השיפוט ומצוף הדגל. אתה תהיה חייב להימצא לאורך כל הזינוק ביניהם. ואם תבחר לזנק באחד מקצוות הקו, יהיה לזה תפקיד חשוב בהתמקמות מול שאר היריבים. כדי למצוא אותם, התמקם מספר אורכי סירה מתחת ומימין לסירת השיפוט או המצוף, ונסה להגיע בקדמית בדיוק אל הליילין של אותו צד בקו הזינוק. שייטי דו-קרב בודקים את הליילין של קו הזינוק מספר רב מאוד של פעמים לפני שנותנים זמן, במיוחד את הצד שבו הם מתכננים לזנק. התרגול הזה גם יעזור לך לתרגל האצה לקדמית (שאתה משתמש בה בשניות האחרונות לפני הזינוק). בנוסף, בכל פעם שאתה מגיע לקדמית חדה, תוכל לבדוק את כיוון המצפן ולעקוב אחר שינויים ברוח. ככל שהחילופים יותר קיצוניים, התרגיל הופך למועיל יותר. במהלך בדיקות הקו שאתה עורך, עמוד מול הרוח מספר פעמים ובדוק את היתרון ומהו חילוף הרוח הנוכחי (כיוון המצפן מהסירה למצוף הזינוק + 90 הוא כיוון הרוח כאשר הקו שווה, כך שכיוון רוח גדול יותר מסמן יתרון בימין, ומספר קטן יתרון לצד שמאל של הקו). לאחרונה צפיתי בתחרות שייט שבה הבחנתי בצוות אחד שביצע תרגול זה הרבה יותר פעמים ממה שראיתי אי-פעם, אותו צוות ניצח את שיוט האימון ואת שני השיוטים הראשונים בתחרות.
שלב רביעי: בדיקה נוספת לפני שנותנים זמן לזינוק
עכשיו, לאחר שסיימת את כל הבדיקות, צריכה להיות לך תמונה טובה של 'סביבת הזינוק'. זה הזמן להפליג קדמית קצרה בשביל לראות אם משהו השתנה. בדוק שוב את כיוון המצפן ושים לב לכך שהסירה מרגישה מכוונת לתנאים הנוכחיים. כשאתה מתחיל את ההפלגה, בדוק גם את זווית ההפלגה שלך ביחס לקו הזינוק. דמיין כיצד הצי יתפרס על הקו ואת הזווית שיפליגו כלפיו, ותוסיף את מחשבותיך לתוכנית השיוט שגיבשת. זווית ההפלגה שלך ביחס לקו הזינוק, צריכה לייצג את היתרון שמצאת בבדיקה הקודמת. אם לא, כנראה שהיה חילוף רוח או שסירת השיפוט שינתה את הקו.
לבסוף, תוודא שאתה לוקח זמן במדויק ותמשיך לבדוק את הרוח בכל דקה במהלך הדקות שלפני הזינוק.
התארגנות ובדיקות רבות בשעה שלפני הזינוק הראשון מצריכות מהשייט השקעה ומיקוד, אך יש סיכוי גדול שהן יעשו את ההבדל ויעזרו לך להיכנס אל יום השיוטים בצורה מהירה יותר.
בהצלחה!