חוקי שייט- תקריות לפני הזינוק
בסביבת איזור הזינוק ישנה צפיפות של מתחרים באזור קטן מאוד בפרק הזמן שלפני הזינוק, ניסיונות לתפוס מקום טוב על הקו ושינויי כיוון מהירים גורמים ליצירת מצבים רבים ומעניינים מבחינת חוקי הדרך והטקטיקה. מצד שני, שניים מהחוקים היותר מסובכים בשייט (פנימי למצוף וכיוון הפלגה נכון) לא פועלים בזמן הזה, ולכן הפתרונות למצבים כאלו הם יחסית קלים לניתוח.
בפתיחת פרק C, שבו מופיע חוק 18 (מקום במצוף) כתוב שסעיפי החוק אינם חלים: "...בסימון זינוק המוקף במים המאפשרים שיט או חבל העוגן שלו, מזמן שהמפרשיות מתקרבות אליהם כדי לזנק ועד שעברו אותם." ולכן אין שימוש בחוקי הפנימי-למצוף במהלך הזינוק. חוק 17 (כיוון הפלגה נכון- אשר דורש מסירה לא להפליג מעל לכיוון ההפלגה הנכון שלה, אם קבעה חיפוי מאחור, אל מתחת לרוח של סירה באותו מפנה) אינו חל מכיוון שלסירות אין כיוון הפלגה נכון לפני אות הזינוק.
במרבית המקרים שנבחן, שתי הסירות שמתקרבות לקו כדי לזנק יהיו במפנה ימני, והחוקים היחידים שחלים הם:
חוק 11 – במפנה זהה, בחיפוי: כאשר מפרשיות נמצאות במפנה זהה ובחיפוי, מפרשית מעל הרוח תפנה דרך למפרשית מתחת לרוח.
חוק 12 – במפנה זהה לא בחיפוי: כאשר מפרשיות נמצאות במפנה זהה אך לא בחיפוי, מפרשית בברור מאחור תפנה למפרשית בברור מלפנים.
חוק 15 – רכישת זכות דרך: כאשר מפרשית רוכשת זכות דרך, היא תשאיר מראש למפרשית השנייה מקום לפנות דרך, אלא אם היא רכשה את הזכות בגלל הפעולות של המפרשית האחרת.
חוק 16.1 – שינוי כיוון הפלגה: כאשר מפרשית בעלת זכות דרך משנה כיוון הפלגה, היא תיתן למפרשית האחרת מקום לפנות דרך.
במקרים הבאים שנבחן, אף אחת מהסירות אינה מסתובבת. לכן, חוק 13 (בעת סיבוב מול הרוח סירה תפנה דרך לסירות אחרות) לא חל. אם יש מגע, אז חוק 14 (מניעת מגע בין סירות) חייב לחול. למרות זאת, כשסירות נוגעות, אחד החוקים בוודאות הופר מכיוון שלפני המגע, בנקודה מסוימת הסירות היו צריכות להיות כל כך קרובות, שהסירה בעלת זכות הדרך הייתה צריכה "לנקוט פעולה למניעת התנגשות". ברגע מסוים, שהוא תמיד לפני שהמגע נוצר, הסירה שמעל הרוח לא פנתה דרך. (פינוי דרך: "מפרשית אחת מפנה דרך לאחרת אם האחרת יכולה להפליג את כיוון הפלגתה ללא צורך לנקוט פעולה מונעת, וכאשר המפרשיות בחיפוי באותו מפנה, אם המפרשית שמתחת לרוח יכולה לשנות כיוון הפלגה לשני הכיוונים מבלי שמיד שתיצור מגע עם המפרשית שמעל הרוח").
דוגמאות למקרים:
המצב הראשון מתואר בציור 1. כאשר בקו הזינוק יש יתרון קל לצד ימין. הסירה האדומה והירוקה נמצאות בחיפוי בזמן שהן מגיעות לסירת השיפוט, שהיא הצד הימני של קו הזינוק. הסירה הירוקה מפליגה בקדמית חדה ואם היא תשמור על הכיוון הזה היא תעבור בדיוק בירכתיים של סירת השיפוט, ולא יהיה מקום לאדומה לעבור בינה לבין סירת השיפוט. נשאלת השאלה האם סירת השיפוט גדולה מספיק כדי להיחשב כמכשול והאדומה יכולה לדרוש מקום על פי חוק 19.2b מהירוקה, כדי לעבור את סירת השיפוט. התשובה היא לא! חוקים 18 ו-19 אינם חלים בכל סימון זינוק המוקף במים המאפשרים שייט.כל עוד הירוקה שומרת על כיוון ההפלגה, החוק היחיד שחל במצב זה הוא חוק 11. הוא דורש מהאדומה, הסירה שמעל הרוח, לפנות דרך, ואם היא תמשיך להיאבק עם הירוקה, יגיע הזמן שבו הירוקה תצטרך לנקוט פעולות למניעת התנגשות, ברגע שהאדומה מפרה את חוק 11. בנוסף לכך, באותו הזמן חוק 14 מתחיל לחול על הירוקה, ומגביל אותה למנוע התנגשות עם האדומה "במידת האפשר". בלי קשר לכך שהצליחה או לא הצליחה הירוקה למנוע התנגשות, זה לא משנה את העובדה שהאדומה הפרה את חוק 11, ואם יש מגע הירוקה יכול להיפסל רק אם ההתנגשות גרמה נזק או פציעה שימו לב שבמצב שמתואר בציור 2, יהיה קל יותר לאדומה לרדת ולעבור את סירת השיפוט משמאל, ולמנוע תקרית עם הירוקה. אם היא תמשיך בכיוון ההפלגה שלה עד למצב מספר 3, היא לא תוכל עוד להימלט, ולמרות זאת, זה לא פותר אותה מהצורך לפנות דרך לירוקה.
הסתכלו על ציור 2. הוא שונה מהמצב בציור 1 מפני שהתקרבותה של הירוקה לסירת השיפוט היא קצת מתחת לקו שבו היא מתקרבת לסירת השיפוט בציור 1. כעת השאלה היא: "האם מותר לירוקה לעלות במטרה למנוע מהאדומה מקום לעבור בינה לבין סירת השיפוט?". לירוקה יש זכות דרך על-פי חוק 11. אך אם היא משנה את כיוון ההפלגה, חוק 16.1 דורש ממנה להשאיר לאדומה "מקום לפנות דרך". עלייה של ירוקה במצב מספר 2 לא מפר את חוק 16.1, מפני שבזמן זה יש מספיק מקום לאדומה לפנות דרך. למרות זאת, אם ירוקה מתחילה לעלות כאשר הסירות נמצאות במצב מספר 3, אז היא מפרה חוק זה, מפני שאז אין לאדומה מספיק מקום לתמרון בכדי לפנות דרך מבלי שתתנגש בסירת השיפוט, שזה בבירור לא פעולות ימאיות תקינות.
לסיכום: הסירה מתחת לרוח יכולה תמיד לשמור על כיוון ההפלגה בזמן שהיא מתקרבת לקו הזינוק על מנת לזנק, אם אין מקום לסירה המגיעה מעל הרוח לעבור מתחת לסימון, אז יהיה לסירה מעל הרוח כמעט בלתי אפשרי לעבור בלי להיפסל. למרות זאת, לסירה מתחת לרוח אסור לעלות כדי למנוע מהסירה המגיחה מעל הרוח מקום, אלא אם ברגע שהיא עולה יש מקום לסירה מעל הרוח לפנות דרך.
תקריות מעל-מתחת לרוח באמצע הקו:
תקריות נוספות אשר מתרחשות לעיתים קרובות באזור אמצע הקו בעיקר כשהסירה מעל הרוח מנסה להימנע מלחצות את הקו לפני הזינוק.
ציור 3: במצב 1 חוק 12 נותן לסירה האדומה זכות דרך כשהיא סירה בברור מלפנים. אדומה יורדת ופעולה זו יוצרת חפיפה. כשהחפיפה מתחילה, חוק 12 לא חל יותר והירוקה זכאית לזכות דרך לפי חוק 11 כסירה מתחת לרוח, מפני שהייתה זו פעולה של אדומה שיצרה את החפיפה, ולכן חוק 15 לא חל והסירה הירוקה אינה נדרשת להשאיר לאדומה מקום לפנות דרך. במצב 2 האדומה מפרה את חוק 11 ולא מצליחה לפנות דרך, הירוקה שומרת על כיוון ההפלגה כל זמן שהסירות בחפיפה, כך שחוק 16.1 לעולם לא חל עליה.
ציור 4: גם במצב זה חוק 12 נותן לאדומה זכות דרך כסירה בברור מלפנים. אך בשונה מציור 3, כאן שתי הסירות משנות כיוון בזמן שהחפיפה נוצרת. אם החפיפה החלה לפני שהסירה האדומה ירדה, זה אומר שהחפיפה נוצרה מפעולות של הירוקה, ולכן עליה להשאיר מקום לאדומה לפי חוקים 15, ו-16.1 העובדה שהאדומה בחרה לרדת ולא לעלות אל הרוח (היות והיא רצתה להימנע מפסילה) מקשה להעריך האם הירוקה השאירה לה מספיק מקום לפנות, אך במצב 2 ניתן לראות, שגם עליה וגם ירידה מהרוח של האדומה יביאו למגע בין הסירות. ניתן לסכם מצב מורכב זה, בכך שאם בין מצב 1 ל-2 גם עליה וגם ירידה מהרוח של הסירה האדומה היו מביאות למגע בין הסירות, הירוקה לא השאירה מספיק מקום בעת ששינתה כיוון ורכשה זכות דרך ולכן היא תיפסל. במידה והבחירה של האדומה בירידה מהרוח, במקום בעליה היא שגרמה למגע בין הסירות, היא תפסל היות ואין חוק המונע מהירוקה להוציא אותה מקו הזינוק.
ציור 5: מתאר את אחד המקרים הנפוצים ביותר בזינוקים. הסירה האדומה נמצאת בעמידה ומפרש מנופנף, ובשלב זה חוק 12 נותן לה זכות דרך כסירה בברור מלפנים. הירוקה שומרת על כיוון ההפלגה שלה ויוצרת חפיפה מתחת לרוח, חוק 16.1 לא חל עליה, אך חור 15 כן. לכן, אם במצב 2 כאשר האדומה עולה אל הרוח ישנו מגע בין הסירות, הסירה הירוקה הפרה את חוק 15 בכך שלא נתנה לאדומה מקום לפנות דרך.
תקריות עם סירה המגיעה במפנה שמאלי:
במקרים בהם סירה אחת מגיעה במפנה שמאלי במטרה לבצע סיבוב אל מתחת לרוח של סירה בימני אשר עומדת בקו לפני הזינוק, נכנסים לתוקף שני חוקים נוספים,
חוק 10- שמאלי ימני: סירה במפנה שמאלי תפנה דרך לסירה במפנה ימני
חוק 13- בעת סיבוב מול הרוח: לאחר שמפרשית עוברת את מוצא הרוח, עליה לפנות דרך עד אשר היא בכיוון הפלגה של קדמית חדה במפנה החדש. אז חוק 13 מפסיק לחול מכיוון שחוק אחר (שמאלי-ימני, מעל-מתחת לרוח או בברור מלפנים).
ציור 6: בציור זה במצב 1 הסירה האדומה עומדת עם מפרש מנופנף בעוד הסירה הירוקה מגיעה במהירות במפנה שמאלי. במצב 2 הסירה הירוקה נמצאת במהלך סיבוב כאשר הסירה האדומה יורדת מהרוח, ובמצב 3 שתי הסירות בחיפוי במפנה ימני. במצב זה עלינו לשים לב למספר נקודות חשובות. ראשית, כאשר הסירה הירוקה מתחילה לבצע סיבוב, יש לה מספיק מקום להשלים סיבוב כל עוד האדומה אינה מבצעת שום פעולה. לכן במידה והאדומה יורדת מהרוח במצב 2 ומתנגשת בירוקה, היא תיפסל היות ולא השאירה לירוקה מקום לפנות דרך לאחר ששינתה כיוון (חוק 16.1). מצב זה ניתן למניעה אם האדומה תזהה את הסיטואציה בהקדם ותרד מהרוח לפני שהירוקה מתחילה לבצע את הסיבוב, אז תהיה לירוקה אופציה להמשיך בשמאלי אל מאחורי האדומה ולפנות לה דרך. נקודה נוספת אליה יש לשים לב, היא שהסירה הירוקה רוכשת זכות דרך בגלל פעולות שלה במצב 3, ולכן עליה להשאיר מקום לאדומה לפנות דרך (יש לזכור שעליה לרדת עד לזווית של קדמית חדה במפנה ימני לפני שתרכוש זכות דרך זו). אם במצב 3 כל פעולה של הסירה האדומה, תגרום למגע בין הסירות, זאת אומרת שהירוקה לא השאירה די מקום כאשר רכשה זכות דרך ולכן היא תפסל עקב חוק 15.