להבין טוב יותר את הספורטאים שלך באמצעות תיאוריית ההתקשרות
לפני שנתחיל את המאמר הזה, אולי כדאי שאתן כמה דוגמאות למקרים שעלו בשיחות שהיו לי עם מאמנים.
- "כרגע אין בינינו קליק, ולא משנה מה הסיבה, אנחנו לא משדרים על אותו גל, אני לא נותן לו עוד הרבה זמן"
- "היא בהחלט אתגר. ניסיתי הרבה דברים, אבל היא אף פעם לא מרוצה... תמיד מוצאת משהו להתלונן עליו / לא להיות שמחה בגללו".
- "מבחינה מקצועית הדברים מסתדרים, אבל הקשר בינינו לא קיים עדיין. הוא שומר את עצמו לעצמו וקשה מאוד להכיר אותו"
- "רגע אחד הדברים נראים בסדר היא מרוצה. ורגע לאחר מכן היא מתפרקת מבחינה רגשית וקשה מאוד להחזיר ולהרגיע אותה".
- "קשה לעבוד איתו. למען האמת הוא גוזל לי הרבה זמן. תמיד יש לו כל כך הרבה שאלות... כמעט תמיד אלו דברים שכבר הסברתי מספר פעמים לפני כן".
אם אחד או יותר מהמשפטים האלו נשמע לך מוכר מעבודתך עם ספורטאים, אני מקווה שהמאמר הבא יכול לעזור לך בהמשך.
מבוא ליחסי מאמן-ספורטאי
טיב היחסים בין המאמן לספורטאי בהקשר הספורטיבי, הוכח כהכרחי להצלחה ושימור יכולותיו של הספורטאי (Jowett&Cockerill,2002;Lyle, 1999). לכן, מוקדשת תשומת לב רבה לדרכים בהן ניתן לשפר את יחסי המאמן-ספורטאי, ולנתב את האתגרים אשר ניצבים מולם במה שהופך לעיתים לקשר מלחיץ (במיוחד בספורט עלית שבו ישנן השלכות לחוסר הצלחה).
נראה שהיחסים האפקטיביים ביותר בין מאמן לספורטאי הם אלו המאופיינים בהבנה אמפאתית, כנות, תמיכה, חיבה, קבלה, היענות, חברות, שיתוף פעולה, אכפתיות, כבוד ומשוב חיובי (Jowett & Cockerill, 2003; Jowett & Meek, 2000).
וכמו בכל קשר, החשוב ביותר הוא אמון, והכוונה במיוחד לאמון שכל אחד מהצדדים רוחש ליכולת של האחר להבין את צרכי הצד השני.
מאמנים המחפשים לשפר את איכות הקשר שיש להם עם הספורטאים אותם הם מאמנים, יכולים להרוויח רבות מפיתוח הבנה של כיצד הספורטאים תופסים אמון במערכות היחסים שלהם. תיאוריה מקובלת אשר נוסתה והוכחה בפסיכולוגיה, הידועה בשם 'תיאוריית ההתקשרות' יכולה לספק מסגרת עבודה טובה כדי להשיג זאת.
המטרות של מאמר זה הינן:
*לתת תיאור קצר של 'תיאוריית ההתקשרות'
*להציג התנהגויות נפוצות אשר יכולות להעיד על כל סוג התקשרות
*להציע הצעות לבניית קשר עם סגנונות התקשרות מאתגרים.
תיאוריית ההתקשרות
התקציר הבא עשוי שלא להיות קשור לספורט אבל תישארו איתי...(!)
תיאוריית ההתקשרות מציעה את ההבנה שאיכות הקשר בין תינוקות למטפל שלהם, משפיעה רבות בקביעת סגנון ההתקשרות של התינוק. לאיכות והעקביות ביכולתו של המטפל למלא את צרכי התינוק תהיה השפעה מכרעת על יכולתו של התינוק לפתח ערך עצמי ולהעריך אחרים. לדוגמה, תינוק רגוע אשר צרכיו מסופקים בקביעות על-ידי מטפל אחראי, לומד שהוא ראוי לאהבה ולדאגה, ושאדם 'מבחוץ' יכול ורוצה לדאוג לו, ושזה בטוח לתת אמון באחרים כדי למלא את צרכיו. איכות הקשר בין התינוק/ילד למטפל כנראה מוביל להתפתחות של אחד מארבעת סגנונות ההתקשרות, כפי שהם מתוארים בטבלה הבאה:
טבלה 1: נתונים על, התפלגות אחוז הילדים בכל סגנון התקשרות, מצב הילד, התנהגות המטפל, ותפיסת הילד את מילוי צרכיו בכל אחד מסגנונות ההתקשרות.
סגנון התקשרות | אחוז המדגם (מוגדל להדגמת אוכלוסיית ארה"ב) | המצב הנפשי הכללי של הילד | תגובת האמא לאיתותי הילד ולצרכיו | השפעת היחס של המטפל על תפיסת הילד (למה הילד מתנהג כפי שהוא) |
התקשרות בטוחה | 65% | בטוח, סקרן, שמח | מהירה, רגישה, עקבית | סומך ומאמין שצרכיו ימולאו |
התקשרות נמנעת | 20% | לא מאוד סקרן, מרוחק רגשית | מרוחקת, לא מעורבת | מאמין באופן תת-מודע שצרכיו כנראה לא ימולאו |
התקשרות אמביוולנטית (חרדה) | 10-15% | חרדתי, לא בטוח, כועס | לא עקבית,לפעמים רגישה, לפעמים נוטשת | לא יכול לבטוח שצרכיו ימולאו |
התקשרות לא מאורגנת | 0-5% | מדוכא, כועס, פסיבי מאוד, לא מגיב | קיצונית, מאוד לא יציבה, מפוחדת או מפחידה, פאסיבית או פולשנית | בדרך-כלל מבולבל, ללא אסטרטגיה להשגת מילוי צרכיו |
תרשים הזרימה הבא מציג את ההשלכות של התנהגות המטפל, מהתרשים ניתן לראות איך התנהגות המטפל משפיעה על ההתפתחות של שלושה סגנונות התקשרות עיקריים.
התנהגות סגנון תקשורת אצל בוגרים
עכשיו אתה יכול לשאול "מה הקשר בין זה לבין יחסי מאמן-ספורטאי?" וזו שאלה טובה, כזו שיכולה להיענות רק לאחר ההבנה שלסגנון ההתקשרות שאנחנו מפתחים, יש קשר ישיר לאופן שבו אנחנו מפתחים קשרים כמבוגרים (Brennan, Clark & Shaver, 1998).
טבלה 2 מדגימה כיצד כל סגנון התקשרות המתפתח בילדות משפיע עמוקות על אישיות המבוגר.
סגנון ההתקשרות | התנהגות ההורה | ההשפעה על המתבגר |
התקשרות בטוחה | מבינה את הילד, מזדהה עם רגשותיו | מסוגל ליצור קשרים בעלי משמעות, אמפתי, מסוגל להציב גבולות |
התקשרות נמנעת | לא זמין רגשית או דוחה | נמנע מקשרים קרובים או אמוציונאליים, מרוחק, ביקורתי, נוקשה, סבלני. |
התקשרות אמביוולנטית (חרדה) | לא עקבי ולפעמים בעל תקשורת פולשנית | חרדתי ולא בטוח, שתלטן, מאשים, לא יציב, לא צפוי, אך לפעמים מקסים |
התקשרות לא מאורגנת | מתעלם או לא רואה את צרכי הילד; התנהגות ההורה תהיה מאיימת/טראומתית | כאוטית, לא רגישה, מתפרצת, נצלנית, לא נותן אמון אפילו כשזקוק לביטחון |
החל מחוויות ההתקשרות הראשוניות שלנו, אנו נותרים עם השפעות תפיסה עמוקות לגבי עצמנו ואחרים בהקשר של מערכות יחסים. כל זה מיוחס ל'מודל פעולה הפנימי שלנו' ול'מודל הפעולה של אחרים'. בקיצור, אפשר להגיד שיש לנו מחשבות על 'עצמנו' ועל 'אחרים' אשר הן או חיוביות, או שליליות.
הטבלה הבאה מציגה את ההשפעה החיובית או השלילית של התפיסה שלנו את עצמנו ואת האחר.
סגנון התקשרות בטוח יהיה מורכב מתפיסה חיובית את עצמנו ואת האחרים. הספורטאים בעלי סגנון ההתקשרות הבטוח יהיו בעלי הערכה-עצמית גבוהה יותר משום שהם תוספים את עצמם כראויים לקבלת האהבה ודאגה. בגלל חוויותיהם החיוביות מההתקשרות, הם גם רואים את האחרים כמסוגלים להבין ולמלא את צרכיהם. ככל שהם יהיו בעלי התקשרות בטוחה יותר, סביר יותר שהם יהיו יותר חברותיים.
בעלי סגנון התקשרות אמביוולנטי-חרדתי (לעיתים נקראים גם ללא התקשרות מגובשת) מאופיינים בתפיסה חיובית על האחרים, אך תפיסה שלילית לגבי עצמם. היחס הגבוה שהם נותנים לאחרים, כמסוגלים להעניק תמיכה ודאגה, נמצא בקונפליקט עם תפיסתם שהם אינם ראויים לקבל זאת. אנשים אלו יהיו בעלי הערכה-עצמית נמוכה וכתוצאה מכך הם נוטים להיות בחרדה מתמדת לגבי מערכות היחסים שלהם. הם מחפשים באופן תדיר סימנים לכך שהם רצויים/מוערכים משום שחוש הערך-העצמי שלהם תלוי ברובו על אחרים.
בוגרים בעלי סגנון התקשרות נמנע, בדרך כלל מאופיין בתפיסה חיובית לגבי העצמי, ותפיסה שלילית את האחרים. אנשים אלו למדו שהם יכולים למלא את צרכיהם ללא עזרה מאחרים, וכנראה שהם מעולם לא חוו מערכת יחסית רגשית, פתוחה ובוגרת. סביר שהם ידחיקו רגשות ומצוקה נפשית תוך שהם נמנעים באופן אקטיבי ממערכות יחסים קרובות.
סגנון התקשרות לא מאורגן (חששני) הינו נדיר וזה מעבר לנושא המאמר הנוכחי לדון בו.
אימון ספורטאים בעלי סגנונות התקשרות השונים:
הטבלה הבאה מציגה חלק מההתנהגויות והצעות שאפשר לשקול עם שתי סגנונות ההתקשרות המאתגרות יותר, התקשרות נמנעת והתקשרות אמביוולנטית (חרדתית).
סגנון ההתקשרות: אמביוולנטי-חרדתי | |
התנהגות שעשויה להיראות | הצעות שניתן לשקול לבצע |
התנהגויות דוגמת "שבירת כלים" הנובעת מחרדה, התלוננות,משבש את האימון | היה עקבי- הספורטאים הללו נמצאים באופן תדיר במצב חרדה והם עשויים להיות רגישים לשינויים או לחוסר עקביות בהשוואה לאחרים בקבוצה. |
תלותיים וזקוקים לזמן | הצב גבולות ברורים ומה אתה יכול לספק- הספורטאים האלו יכולים לגזול הרבה זמן כשהם זקוקים להרבה תשומת לב. |
זקוקים כל הזמן להבהרות או קבלה. | הספורטאים האלו עשויים לדחוף את הגבולות כדי "לבדוק" את הנאמנות המתמשכת שלך אליהם. תתקשר בצורה ברורה עם הספורטאים האלו לגבי הציפיות של וכמה זמן/תמיכה אתה יכול להקדיש להם. זה יכול לעזור לך להימנע מהשקעת זמן שלא לצורך. |
עשויים להיות פתוחים רגשית | היזהר מפעולות אשר רומזות על דחייה- לספורטאים אלו יש נטייה להיות רגשניים מאוד, דבר אשר ניתן בקלות שלא להבחין בו. |
עשויים להיות קיצוניים רגשית | עם ספורטאים אלו חשוב מאוד להבין ולאשר את הרגשתם לפי שמתחילים בשיח מקצועי. זאת משום שאי-יכולת לראות את הרגשתם יכולה להתפרש על-ידם כדחייה. לדוגמה, אם לג'ו היה אימון לא טוב והוא כעוס, אולי כדאי להתחיל ב"אני רואה שאתה כעוס וזה מובן לחלוטין"... תן להם להביע את רגשותיהם אם הם בוחרים בכך, ולאחר מכן תמשיך עם הנקודות הלוגיות/מקצועיות שאולי רצית להגיד מלכתחילה. "זה לא כל-כך גרוע/ לכולם יש ימים גרועים/ באופן כללי התקופה האחרונה טובה" |
סגנון התקשרות: נמנע | |
התנהגות שעשויה להיראות | הצעות שניתן לשקול לבצע |
מרוחקים רגשית/קרים
מתנהגים בצורה שמקשה להכיר אותם | הערכתם אלייך יכולה להיות נמוכה- לספורטאים אלו יהיה קשה לתת בך אמון אז אל תכפה זאת. היה עקבי בגישה שלך (הצב גבולות, תן משוב חיובי, דחוף עם דבר מוסכם/מתאים). כל חוסר עקביות יכול לשמש לחיזוק הרעיון של הספורטאים שאתה לא אמין ושהם לא יכולים לבטוח בך לתמיכה. |
יכול להיות שיתנהגו באופן עצמאי/בוגר/בשליטה
יכול להיות שיהיו בעלי קשרים מועטים | נסה לזהות את הצורך שלהם בתמיכה- הספורטאים האלו יתקשו לבקש עזרה, כך שכל הערה חולפת (או הערה עוקצנית/סרקסטית) יכולים למעשה לשקף את הצורך שלהם בתמיכה. שים לב לשינויים בתקשורת או בהתנהגות שלך משום שהם יכולים להיות משמעותיים, יותר ממה שהתכוונת שהיו. |
יכול להיות שיהיה להם קשה לבטוח או להעריך אמון | יש להם רגשות- בזמן שאתה יכול שלא לראות הרבה התנהגות רגשנית מספורטאים אלו, תהיה בטוח שהם חווים אותם... יכול להיות שהם חשים לא בטוחים להביע את רגשותיהם או אפילו שיש להם את היכולת לכך. תוודא שאתה נותן להם הזדמנויות קטנות להביע את רגשותיהם. לדוגמה: "איך היה היום שלך?" כדי למנוע הצטברות של רגשות (שיובילו להתפרצות מאוחר יותר) |
כמסקנה, ניתן לראות שמודעות לסגנון ההתקשרות של הספורטאי יכול לעזור למאמן ולצוות המקצועי עם התובנות הדרושות לביצוע בצורת התקשורת שלהם כדי "לקנות" את אמון הספורטאים שאיתם הם עובדים. זה הכרחי ליצירה, פיתוח וישמור קשר אפקטיבי בין מאמן לספורטאים. מודעות לסגנון ההתקשרות והתנהגות מתאימה מצד המאמן יכולה לספק הזדמנויות להתמודדות עם יותר ספורטאים מאתגרים בצורה יעילה ומושכלת יותר.
מקור: believeperform
תרגום: ערן סלע