קבלת החלטות בזמן תחרות- תשוט פשוט
בתחרות שייט ישנן אפשרויות רבות לאן ואיך נפליג עם הסירה שאנחנו נמצאים עליה, כדי להקיף
את המסלול בדרך המהירה ביותר, לפני כמה שיותר מהמתחרים שלנו. לאוסף הבחירות שלנו באפשרות
אחת על-פני האחרת קוראים קבלת החלטות. בהנחה שכל התלבטות בין אפשרויות יכולה
להוביל להחלטה נכונה או שגויה, המטרה שלנו היא לקבל כמה שיותר החלטות נכונות.
ולטעות בכמה שפחות במהלך השיוט
.
קבלת ההחלטות מתחילה עוד לפני היציאה לים ביום התחרות הראשון.
אתה חייב לגבש לעצמך מטרה ברורה לתחרות הקרובה.
שאל את עצמך: מה הדרוג הנמוך ביותר שייחשב בעייני כתוצאה טובה? לדוגמה, יכול להיות
שבכל השיוטים בעבר באותו דגם סיימתי בסביבות מקום 10 , ואם אני אסיים את התחרות בכל מקום טוב
יותר מ-10 אני אהיה מרוצה מהתחרות. לשייט אחר, יכול להיות שמקום שביעי לדוגמה הוא תוצאה
לא טובה, מפני שבכל התחרויות בעבר הוא סיים בין שלושת המקומות הראשונים.
כולם רוצים לנצח, אבל לא לכולם זוהי תוצאה מעשית בכל תחרות, והצבת מטרה קשה מדי תגרום
לתסכול ותפגע ביכולת השיפור בטווח הארוך.
לפני הזינוק מתקבלות ההחלטות החשובות ביותר בשיוט. המטרה שלך היא לסיים את
הקדמית הראשונה בסביבות המקום שיביא אותך בסוף התחרות לעמידה במטרת התחרות
שהגדרת לעצמך.
לדוגמה: בתחרות בת 9 שיוטים (שמונה שיוטים וזריקה אחת) ממוצע של 4 בכל שיוט יביא אותך
כמעט תמיד בסוף התחרות אל השלישייה הראשונה. כך שהשאיפה היא לסיים את הקדמית
הראשונה ברביעייה הראשונה או אפילו עד למקומות 6,5 ומשם להתקדם עוד טיפה בכל שיוט.
עוד לפני הזינוק, אתה חייב להחליט איזה צד ירוויח בקדמית הראשונה. תזכור שיש רק שני
גורמים שיכולים להפוך צד למרוויח (יש גם תנאים מיוחדים בהם יש זרם לא אחיד בכל הים אשר
גורם לצד מסוים להיות מועדף)
א. מכות רוח- ככל שנפליג באזורים במסלול שיש בהם יותר רוח, נפליג מהר יותר.
ב. חילוף רוח- ככל שנחזה טוב יותר את השינויים בכיוון הרוח, נוכל לקצר את הדרך למצוף
שעלינו להקיף.
תאסוף נתונים, תסתכל על הים כל שתי דקות בערך לראות אם משהו השתנה, ותקבל החלטה.
ימין שמאל או אמצע, אבל תדע לאן אתה מפליג ולמה.
בחירת האזור בקו הזינוק, הוא קריטי גם כן, כדי שתוכל להפליג לאן שבחרת מיד בתחילת
הקדמית. אם אין יתרון גדול בקו (רק למעלה מ-10 מעלות נחשב ליתרון גדול) היתרון אינו קריטי.
כלומר, אם יש יתרון של עד 10 מעלות לצד שמאל בקו הזינוק, אבל בחרת להפליג ימינה, תזנק בצד ימין,
ולהפך. 10 מעלות בקו סטנדרטי הם פחות מ-10 מטרים של יתרון. וברוב התנאים בעולם צד
מועדף שווה הרבה יותר מזה...
עוד נתון חשוב בקו הזינוק הוא צפיפות הסירות בקו. אם אתה נמצא באזור צפוף דקה עד דקה
וחצי לפני הזינוק, ויש אזור פנוי יותר בקרבה, אולי כדי לעבור לשם, ולהפליג באוויר נקי מיד
לאחר הזינוק (ככל שיש צפיפות גדולה יותר-מפליגים יותר לאט).
לאחר הזינוק תזכור להפליג לאן שבחרת, ואל תתפתה לתקוף סירות כדי לחסוך פינוי דרך. זה
ישתלם בהמשך. לקראת סוף הקדמית נוצרת לרוב צפיפות בצי, ויש סיכוי להתקדם (או להפסיד)
הרבה ברגע האחרון. לכן, אתה צריך לזכור לכל אורך הקדמית את הבחירה האסטרטגית שעשית,
ולהבטיח שבחלק האחרון של הקדמית תגיע מהצד המרוויח.
לאחר הקדמית, שוב אתה צריך לקבל החלטה משמעותית: האם אני צריך להתקדם כדי לעמוד במטרת
התחרות או שעליי לשמור על המיקום הנוכחי?
לא משנה מה ההחלטה. עדיין תצטרך להפליג טוב בהמשך השיוט, ריכוז על מהירות
ואסטרטגיה במלאות ובקדמית השנייה חשובים ביותר! אם החלטת שאתה צריך להתקדם,
אל תתפתה להפליג הפוך מהסירות שלפנייך, אלא תפליג מעט יותר קיצוני לצד האסטרטגי שבחרת, ותתרכז
במהירות הסירה. במילים אחרות: תתעלם קצת מהסירות האחרות. אם החלטת שאתה רוצה לשמור
על המיקום הנוכחי, תישאר בסביבת היריבים שלך, אבל תהיה בצד שבחרת כמועדף אסטרטגית ביחס
אליהם (שמאלה או ימינה מהם בהתאם לצד שבחרת).
לדוגמה: אם בקדמית הראשונה צד ימין היה מועדף בהרבה. זה הזמן לעשות מהפך
במלאה ולהפליג שמאלה (ברור...), אבל אם היריבים מאחורייך ממשיכים לצד ימין, תחפש
הזדמנות טובה ותעשה מהפך חזרה לצד שלהם ולאחר-מכן, רק תישאר משמאל להם. אם אכן האסטרטגיה
שלך נכונה... אתה תישאר לפניהם (ואם עקפו אותך מצד ימין, יש סיכוי גדול שההחלטה שלך לעשות
מהפך על המצוף היא שהייתה לא נכונה).
כך גם בשאר הצלעות בשיוט. עלייך להפליג לפי האסטרטגיה שלך, ולפי מטרת התחרות
(המיקום הממוצע הרצוי בכל שיוט) קובעאם אתה מתעלם מהיריבים או שומר להיות קרוב יותר לצד
המועדף האסטרטגית מהם.
אל תתפתה להפליג הפוך מכולם...בדרך כלל זה לא מצליח:
המקרה היחיד שבו אתה יכול להתעלם מהאסטרטגיה כלפי הצד המועדף ולהפליג הפוך מהסירות שלפנייך,
הוא לקראת סוף התחרות (בשיוט האחרון) במצב שבו אתה רחוק משמעותית מהמיקום שבו אתה
צריך לסיים כדי לעמוד במטרת התחרות שלך. זהו מצב די נדיר ובדרך כלל עדיף להתרכז בהפלגה נכונה
ביחס לתנאי-הים ולתת לשייטים האחרים לקחת סיכונים מיותרים בעלי סיכוי הצלחה נמוך.
קבלת החלטות מחושבת אשר מתבססת על מטרה ברורה ותשומת לב רבה לתנאי-הים והצד המועדף בכל צלע,
יעלו משמעותית את יציבות התוצאות שלך בסדרת השיוטים ויתרמו להתפתחות מיטבית של יכולות השייט שלך.
ערן סלע