דגשים לזינוקים בשייט
איכות הזינוקים לאורך התחרות משפיעה אולי יותר מכל מרכיב אחר בשיוט על התוצאה אותה נשיג. ויש לכך מספר סיבות עיקריות:
- זהו השלב בו כל המתחרים נמצאים הכי צמוד, וכל יתרון או חיסרון קטן יקפיץ אותנו מספר רב של מקומות.
- הסירות שזינקו טוב יגיעו מהר יותר אל מכות הרוח, החילופים והצד המרוויח במסלול.
- סירות אשר מזנקות טוב יסתירו רוח מיד לאחר הזינוק לאלו שזינקו פחות טוב.
- הסירות שזינקו פחות טוב ידרשו בדרך כלל לפנות דרך לסירות אחרות יותר פעמים במהלך הקדמית.
לפני שנתמקד במרכיבי הזינוק והדגשים שיגדילו את הסיכוי לזינוקים טובים,
כדאי שנגדיר: מהו זינוק טוב?
האם רק זינוק במצוף הדגל שאחריו אנו מסתובבים וחוצים את כל הצי הוא זינוק טוב?
כדאי להגדיר זינוק טוב כ-זינוק שכעבור חצי דקה או פחות אחריו אנחנו יכולים להפליג באוויר נקי,
(כלומר: שאף סירה מתחתינו או מעלינו מסתירה לנו רוח) לצד שבחרנו לפני הזינוק כצד המרוויח בקדמית.
- לפני הזינוק הראשון בכל יום שיוטים, חשוב להפליג באזור המסלול, לעקוב אחר כיוון הרוח ועוצמתה בכל אחד מחלקי הקדמית. חשוב לזכור שהמיקום בו נבחר לזנק, ורמת הסיכון שנבחר, יתבססו בחלקם על תנאי הים והאסטרטגיה בה נבחר לקדמית הראשונה בשיוט. שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני הזינוק:
א. האם יש יותר רוח באופן עקבי בצד ימין או שמאל של המסלול?
ב. האם צפוי מעבר של כיוון הרוח בקרוב?
ג. האם יש זרם במסלול?
ד. מהו דפוס חילופי הרוח? והאם תנאי הים יציבים או לא?
2. לאחר בדיקות הים נחזור לאזור קו הזינוק ונחליט על אפיון תנאי הים והאסטרטגיה שלנו לקדמית הראשונה.
שאלות שיעזרו לנו לאפיין את תנאי הים ולקבל החלטה אסטרטגית:
א. האם ישנם הבדלים גדולים בעוצמת הרוח בין מכות-הרוח לנפילות?
ב. האם חילופי הרוח אחידים על פני כל אזור המסלול או שבכל צד חילוף שונה?
ג. האם יש זרם משמעותי?
ד. האם אנחנו צריכים להגדיל את רמת הסיכון בזינוק על מנת להשיג את מטרת התחרות שהצבנו לעצמנו?
3. לאחר שענינו על השאלות הללו נפנה לבדוק את קו הזינוק (ולזכור שעד ל-4 דקות לפני הזינוק מותר לשופט לשנות את קו הזינוק). בדיקת הקו יכול להיעשות במספר טכניקות (מאמר מורחב בנושא).
מיד בסיום בדיקות הקו, זהו הזמן לשאול את השאלה: אם היינו לבד בקו הזינוק, איפה היינו מזנקים?
התשובה צריכה להיות באחד מצידי הקו, מפני שזוהי האפשרות לשיא הרווח מהיתרון בקו או בקרבה לצד המועדף אסטרטגית. אך ככל שהתשובה ברורה לנו יותר, ניתן לשער שגם היריבים שלנו ראו את הנתונים, ואם מספר סירות רב ינסו לזנק בצד מסוים, תיווצר צפיפות ורוב הסירות לא יצליחו לצאת בצורה טובה מזינוק זה. החל משלב זה (בערך 2 דקות לזינוק) אנחנו צריכים להסתכל היכן נמצא רוב הצי, ולראות האם באמת מספר רב של סירות מתכוון לזנק באזור הקו שנראה לנו מועדף?
שימו לב שבתמונה זו, כדקה לפני הזינוק כל הצי נמצא בצד ימין של הקו, וישנו סיכוי גבוה שגם בזינוק יהיה לחץ בצד זה.
- אם באמת מספר רב של סירות נמצא באזור הקו שבו נרצה לזנק, יש בפנינו שתי אופציות, הראשונה היא להילחם על מקום באזור המועדף, אך ישנו סיכוי שהזינוק יהיה ברמת סיכון גבוהה יותר לפסילה או זינוק לא טוב, האופציה השנייה היא להתרחק מעט לכיוון אמצע הקו, לאזור פחות צפוף, ולהגדיל את הסיכוי לזינוק טוב, אם כי פחות בצד הקו המועדף.
- אם רוב הצי בחר לזנק באזור אחר בקו הזינוק, נשאל את עצמנו תחילה האם משהו השתנה בכיוון הרוח או בקו הזינוק? אם הנתונים נשארו זהים, נזנק בצד הקו שבחרנו.
4. בחירת המיקום על הקו בתנאי ים שונים:
- בתנאי ים יציבים, בהם החילופים הולכים וחוזרים בכל מספר דקות, כדאי לעקוב אחר כיוון הרוח בכל הדקות האחרונות לפני הזינוק. אם בזינוק נראה שיהיה חילוף ימני לדוגמה, נבחר לזנק בצד שמאל של הקו (או באמצע הקו אם היתרון גדול בצד ימין) כך שהחילוף הבא אשר יהיה שמאלי, יגרום לכך שנהיה ביתרון על אלו שהיו מימין לנו בזינוק, ולהפך.
- בתנאי ים לא יציבים, בהם בכל כמה דקות מגיעות מכות רוח לאזור שונה במסלול והחילופים גדולים ולא צפויים, המיקום בדקות שלפני הזינוק צריך להיות מוקדש לסריקת מכות הרוח וניסיון לראות לאיזה צד של המסלול תגיע מכת הרוח הראשונה בשיוט ואיזה חילוף צפוי להיות. ההחלטה לרוב צריכה להתקבל בסביבות הדקה האחרונה לפני הזינוק, לכן מומלץ שנעמוד בתנאים אלו באזור אמצע הקו, על מנת שנוכל להגיע מהר יותר לכל אחד מצדי הקו שנבחר.
- בתנאי ים בהם ישנו צד מועדף ברור לקדמית הראשונה, חשוב לעקוב אחר צפיפות הצי בדקות שלפני הזינוק. לדוגמה אם צד שמאל של המסלול מועדף בהרבה, נצפה לראות את רוב הצי עומד באזור אמצע הקו וצד שמאל כבר מספר דקות לפני הזינוק. במצב כזה עלינו להקדיש את תשומת הלב ולהחליט האם שווה לזנק באזור צפוף זה או להתרחק מעט יותר אל אמצע הקו.
5. לאחר שבחרנו את המיקום המועדף מבחינתנו בקו הזינוק. נקדיש את המאמצים להבטיח שיש לנו מספיק מקום מהיריבים בסביבה הקרובה לנו. (מאמר בנושא: הגנה והתקפה בהתמקמות לפני זינוק)
6. השלב האחרון מתחיל בדרך כלל ב-30 שניות האחרונות לפני הזינוק. בשלב זה כל המאמצים שהשקענו בבחירת המיקום על הקו ובשמירת מרחק מהיריבים, צריכים לבוא לידי ביטוי גם בהאצה טובה שתגרום לנו לחצות את הקו בשריקת הזינוק בשיא המהירות. שני המרכיבים החשובים ביותר עליהם כדאי להתאמן על מנת להגדיל את הסיכויים לכך, הם תרגול האצות ועבודה עם קו המשך. האצות איכותיות בתזמון מדויק יכולות פעמים רבות להביא לזינוק טוב גם אם המיקום שלנו בקו או ביחס ליריבים אינו טוב במיוחד וזהו אחד המפתחות ליציבות באיכות הזינוקים לאורך סדרת שיוטים שלמה.
לסיכום, זינוקים טובים מורכבים מ:
א. בדיקות ואפיון תנאי הים וקו הזינוק,
ב. החלטה על מיקום בקו בהתאם ליתרון בקו, הצד המועדף אסטרטגית והצפיפות בקו.
ג. עמידה נכונה במיקום בו בחרנו
ד. האצה בתזמון ובטכניקה טובה וחציית הקו בשריקת הזינוק בשיא המהירות