לחשוב מחשבות פשוטות
כשאד בירד פרסם מאמר זה ב"עולם השייט" ב-1996 הוא היה בצמרת עולם ה match-racing .
המשחק נהיה פחות מורכב ויותר מהנה.
בתפקידי כמאמן, אני רואה הרבה שייטים מוכשרים עושים פעולות מדהימות: מותחים רגלים למשך שעות
בלייזר, יוצאים ממצופים צפופים עם מיקום ומהירות טובים, מאתרים חילופים שלא היו שם. זה מהנה לראות
איך השייטים הטובים עושים את זה. אבל זה גם יפה לראות איך הם הורסים את זה!
לכולם יש ימים גרועים. אפילו הטובים ביותר יכולים רק לצפות לנצח בעקביות.
אם הם מנצחים הרבה בשנה אחת, אתה יכול להיות בטוח שהם התחרו בעוד תחרויות ולא זכו ברצף. ואלה
שמנצחים תחרויות, בקושי מנצחים את כל השיוטים. זה נחמד לדעת שכל אחד עושה טעויות.
מהשיחות שיש לי בחוף עם השייטים, אני תמיד מתעניין לשמוע מה השייטים חושבים במצבים שונים בזמן
שיוט. מה שמרתק זה איך שלפעמים הם מסבכים את השיוט שלהם. המאמץ המנטאלי שהם מציבים בו את
עצמם הוא מדהים.
ההמלצה שלי היא לשמור את תהליך החשיבה פשוט. קורים מספיק דברים שאתה לא צריך להוסיף
להתלבטות שלך. כל שייט שעבדתי איתו היה מסוגל למצוא את הפתרון לתסכול של לסיים גרוע בכך שהיו
איטיים או שניסו להפליג מפואר. בכך שהפליגו "מפואר" הם מתרכזים בצד הלא נכון של השייט. זה מוביל
להזדמנויות מפוספסות או ללקיחת סיכון גדול בלי להבין את הסכנה.
תהיה בטוח שהמנצחים ניצחו כשראו את אותם משתנים כמו שאתה ראית. הם רק הפליגו דרכם טוב יותר.
הנה שתי הדוגמאות: הפלגתי פעם בשיוט לייזר עם 107 סירות בבריזה של 7 קשרים. שייט אחד קפץ
ליתרון מוקדם והגדיל את היתרון בחילופים הקטנים והתנאים הקופצניים. הוא עשה הכול נכון, עד שהפליג
מעבר לליליין של מצוף הקדמית. למעשה ב- SORC 1996 , mumm 36 עשתה את אותה טעות… ובסירה
הזאת יש שמונה אנשים על הסיפון!!! על מה הם חשבו באותו זמן ???
אולי ההתלבטות הנפוצה ביותר קורה כשיש לנו זינוק טוב בדגל, אבל האסטרטגיה שלנו היא ללכת ימינה.
היינו רוצים לעשות סיבוב, אבל סירה אחת מעלינו לא נותנת לנו, אנחנו מנסים להפיל אותה. בינתיים, הצי
מתחיל להסתובב, ועד שאנחנו מאלצים את הסירה האחת הזאת להסתובב, כולם כבר הגיעו לצד ימין ואי
אפשר לממש אותם.
יכול להיות שהסירה האחת הזאת שווה את כל המלחמה?
כל אלו הם דוגמאות של סדר עדיפויות שגוי. אני אוהב לשאול את עצמי שני דברים: "האם אני עושה את
הדבר הנכון, בדיוק עכשיו? האם אני לוקח איזשהו סיכון שהוא לא הכרחי?"
אל תיתן לתסכול או דאגה לגרום לך לקחת סיכון שלא ישתלם לך. אם האסטרטגיה היא ללכת ימינה, לך
לשם! אם זה היה נכון, זה לא משנה שפנתה לשתי סירות כדי להגיע לשם.
כשאתה סובל מסדר עדיפויות שגוי, ההצעה שלי היא להתרכז מחדש בבסיס. אז הנה כמה חוקים פשוטים
לחיות לפיהם. אני מוכן להתערב שכולכם תהיו מופתעים לגלות כמה פעמים החוקים הבאמת בסיסיים האלה
נשכחים או מוחלפים עם דברים הרבה יותר… מסובכים.
חוק מספר אחד הוא קריטי: אתה חייב להיות מהיר כדי להראות חכם! אם אתה משחק נכון על החילופים,
אבל עדיין נופל מקומות, אתה איטי. הייתי במספר מצבים שבהם היה נראה שיש לנו זינוק טוב ושאנחנו
מפליגים על חילופים לכל אורך היום, אבל עדיין מפסידים במצוף. אין דבר יותר מתסכל מלהרגיש טוב בצלע
או שיוט ועדיין להגיע לא טוב, בלי לדעת למה. כשזה קורה, זה טבעי להיות מתוסכל ולנתח את- 20 המהלכים
הטקטיים האחרונים שלך. אבל רוב הפעמים הסיבה היא חוסר מהירות.
חייב להיות לך ציוד טוב ואמין, ואתה חייב לדעת להשתמש בו. זה נשמע כל כך פשוט, אבל תשאל את עצמך:
"האם יש לי את הסירה מהטובות במסלול? האם המפרשים שלי הם מהסוג שמנצחים איתו בדגם או בצי הזה?
האם הצוות שלי מוכן לכל התנאים? האם כל המערכות בסירה עובדות?
אם התשובה שלך היא אחרת מאשר "כן" החלטי, אז אתה לא מפליג מהר. השתפרות באזור הזה פירושה
שתאיץ מהקו ממיקום קשה ולא יאלצו אותך להסתובב. זה אומר שתוכל לעלות מאחורי סירה בעליה לקדמית
ולהחזיק צמוד לירכתיים שלה עד שהדברים מתבהרים ואתה יכול להסתובב בחופשיות. אתה יכול לעשות את
זה עכשיו?
אל תרמה את עצמך! זה החוק הכי בסיסי ועדיין הכי פחות מקפידים עליו באזור השיוט. אתה חייב לשאול
הרבה שאלות. איך אני מכוון את הסירה לרוח קלה וחזקה? מה המתח בונטות שאחרים משתמשים? איך
הצורה של המפרשים שלי צריכה להיות? אלו דברים שאפשר לפתור בטלפון אחד לתופר המפרשים או
בשיחה קצרה בפאב. ואז תנצל את הזמן שנדרש להתאמן כדי להיות מוכן. אם אתה איטי, זה קשה להראות
חכם! בכל ספורט, הציוד הטוב ביותר עושה את הניצחון לקל יותר, ובשייט זה יכול להיות יותר משמעותי. אם
אתה מסרב להשקיע זמן בהכנה או לשלם כסף למישהו אחר שיעשה את זה בשבילך, אז אתה גם חייב לסרב
להתעצבן כשאתה לא מנצח.
זה מביא אותי אל החוק השני שלי: "אתה לא יכול לנצח כל שיוט" אפילו הצוותים הדומיננטיים ביותר לא
מנצחים כל הזמן. כשאתה מסתכל על דף תוצאות, חשב מה היה הממוצע של המנצח עשוי להיות. ברוב
השיוטים עם 20 סירות, לדוגמא, ממוצע של שלישי בכל שיוט, יעשה את הניצחון לקל יותר בתחרות בת
שישה שיוטים. אם אתה מקיף את המצוף קדמית שביעי, אל תילחץ, יש עוד דרך ארוכה עד לראשון. תסתכל
כמה רחוק ממך השלישי, ותנסה להגיע לשם, כל פעם קצת. במילים אחרות, תן לאחרים לקחת את הסיכונים
ולעשות את הטעויות!
טעות נפוצה היא לא לעקוב אחרי הרוח. אתה לא יכול להסתובב על חילוף אם לא למדת את טווח
החילופים לפני שהשיוט החל. כשהשיוט מתחיל ואתה מסתכל על המצפן, אתה צריך לדעת אם אתה בחילוף
עלייה או ירידה. זה אומר לאסוף הנתונים. צא מספיק מוקדם כדי שתספיק להפליג בקדמית בשני המפנים.
לעיתים קרובות מדי אני רואה צוותים יוצאים לים מוקדם, רק בשביל לנסות מיתרים ולהחליף מפרשים, או
גרוע יותר, לתקן דברים אחרים במקום לאסוף את הנתונים מאזור השיוט. תעשו את זה לחוק, כשהצוות עוזב
את החוף הם מוכנים לשיוט הראשון. תבטל כל עבודת הכנה לכל הצוות. תכין את הסירה מוקדם יותר, כדי
שתוכל לחשוב על אסטרטגיה בזמן שאתה מפליג לאזור השיוטים.
אז עכשיו השיוט החל, והנה באה החצייה הראשונה. מה עובר לך בראש? תחשוב על זה: בכל חצייה, מישהו
הולך לצד המפסיד. זה נהיה קשה ככל שהאסטרטגיה ממשיכה. אתה צריך "לבדוק את עצמך" – ולהחליט אם
אתה הולך בדרך הנכונה, בכך שתשווה את עצמך לצי כל דקה או שתיים. אם אנשים בורחים מבניין בוער,
אתה לא הולך פנימה לבדוק מה קורה. כמו למשל, אם כמעט כל הצי הולך שמאלה, האם אתה צריך ללכת
ימינה? התשובה יכולה להיות "כן" אבל אתה צריך סיבה באמת טובה כדי לקבל החלטה כזאת. שוב, תן
לאחרים לקחת את הסיכון!
זכור את זה: אתה צריך סיבה טובה כדי להסתובב ולהתרחק מהצי. בשלב זה אנשים רבים נותנים לדברים
השגויים להשפיע על החשיבה. האם אי פעם הסתובבת כי היה לך קר והמפנה השני היה בשמש? או
כשהחלפתה מפנים בגלל שהרגליים שלך התחילו לכאוב מהאיזון? האם הסתובבת בגלל שהיית עצבני,
מתוסכל כשמישהו עקף אותך, או רק משועמם? לי זה קרה. אבל אני משתדל שזה לא יקרה.
הסיבה הנכונה להסתובב היא כדי להתקדם או כדי למזער את ההפסד, או כדי למקם את עצמך תוך סיכון
מינימאלי. אם אתה מסתובב בשל סיבה אחרת, יכול להיות שאתה עושה טעות. תאלץ את עצמך לעשות את
מה שנכון באותו הרגע. אל תיתן לעצלנות או חוסר ביטחון עצמי בעבודת הצוות שלך למנוע ממך להסתובב
בזמן הנכון.
כשהתחלתי להפליג על סירות גדולות, לפעמים היינו חוסכים מעצמנו סיבובים כי לא רצינו שהצוות יעבוד
קשה מדי. טעות! תבואו מוכנים עם אסטרטגיה. ואז תבצע את הסיבובים הכי טובים כדי לבצע אותה. אם הצי
חושב אחרת ממך ובוחר את הצד השני, תמשיך "לבדוק את עצמך" כדי להיות בטוח שהתוכנית שלך עובדת.
ככל שתהיה פחות בטוח בעצמך, כך אתה צריך להיות יותר במפנה שבו מפליגות רוב הסירות שמסביבך.
רק כשאתה בטוח בעצמך שהחילוף הבא יבוא מהכיוון שלך, אתה יכול להתפצל יותר. זה נקרא, לנהל את
הסיכון.
הנה אסטרטגיה פשוטה נוספת, לטעות נפוצה בשיוטי נוער: אתה לא צריך לסובב את הראש כדי לראות את
המצוף. להיות במפנה הקרוב ביותר למצוף לא הופך את זה למפנה הנכון כל הזמן, אבל שייטי צמרת רבים
נותנים עדיפות להתרחק מהליליין עד סוף הצלע. בייחוד כשיש מעט חילופים, דרך מהירה לאשר אסטרטגיה
פשוטה זו הוא להסתכל על המצוף. אם הוא כמה מעלות מעל החרטום, יש לך סיבה מצוינת להישאר שם. אם
הוא מעבר לכתף שלך, לאומת זאת, יש לך סיבה טובה להסתובב. בדרך כלל, המפנה הקרוב ביותר למצוף
מביא איתו פחות סיכון להיכשל.
אם כבר מדברים על שיוטי נוער, כמבוגרים אנחנו צריכים ללמוד מהניסיון, שצעקות הם הסימן לחוסר
מוכנות. כשאני שומע קולות חזקים מאזור השיוט, אני יודע שהסירה הזאת לא מנצחת בקביעות. הכנה נכונה
מביאה עימה רוגע. להיות מאורגן ומוכן פירושו שדברים לא יפתיעו אותך לעיתים קרובות. זה אומר שאתה
מוכן לכל סיטואציה.
צוותים מנצחים מבלים זמן רב בדיבור על הדברים שיעשו אם יקרה כך וכך. אל תנהל שיחה הארוכה על
המסיבה של אתמול בלילה, דבר על האם אתה במפנה הנכון. תחליט מה תעשה אם סירות אחרות בצי
מתחילות להסתובב. צוותי צמרת בקושי מופתעים משינויים פתאומיים בנסיבות. הם ציפו לזה. אין התרגשות,
ובייחוד אין צעקות כשהשינוי מתרחש.
צוותך חייב לקיים הבטחה זו: לא משנה מה קורה, אף אחד לא צועק. אם אתה הורס משהו, דבר על זה אחרי
השיוט, אם אתה נהיה מתוסכל ומתחיל לצרוח, תשמור את זה למקלחת. כך את המצב שלך ונצל אותו יותר
טוב מאשר המתחרים שלך. הדבר הבא שתלמד, זה שהצוות שלך ייהנה מזה יותר, השיוט יהיה איטי יותר
והדברים יהיו ברורים יותר, ותגלה שאתה חושב קדימה. אתה תהיה מוכן, ואתה תצחק כשתעקוף את
"הצועק" בשיוט. זכור, תן לצוותים אחרים לעשות את הטעויות.
לבסוף, כשאתה ניצב בשיוט מתסכל, אני מרגיע את עצמי במחשה זו: רוב הכיף הוא בלמידה. האנשים שנהנים
בתחרויות לומדים בכל יום. ככל שתלמד ותשתפר, כך תרגיש טוב יותר עם עצמך. בכך שתסיר את הריכוז
מהניצחון, הלחץ שבשיוט יעלם וכך קל יותר לקבל החלטות. תתרכז בלהציב מטרות כל הזמן, ותממש אותם.
על תשלה את עצמך בכך שתסיים בפער מהמתחרים.
נסה לגרום לצוות שימשיך לדבר על הסיכוי הטוב והרע של המהלכים שעומדים להתרחש. לאחר כל שיוט,
דבר על הסיבות שהדברים קרו כפי שקרו. זכור שכולם מנסים חזק, אבל אנשים אלו תמיד יעשו טעויות.
כשהן מתרחשות, נסה למצוא דרכים למנוע אותם בפעם הבאה, אל תעניש אותם על זה. תחייך כשאתה מדבר!
אני חושב שזה כיף גדול לראות שייטים מתחילים לחשוב בצורה הזאת. לפתע הם רגועים יותר. הם מרימים
את ראשם מתוך הסירה לתוך המסלול. ותוספת גדולה לכל שיוט היא שאתה צוחק יותר, ופחות מודאג בגלל
הגביעים- איזו דרך נהדרת להסתובב מסביב למסלול. וזכור, ככל שתלמד יותר, כל גדל הסיכוי שלך לנצח!
אז הנה לך, הבסיס של הספורט שלנו הוא היכן שאנחנו מנצחים ומפסידים כל שיוט.
שים לב אליהם, ותחווה ימים טובים. שכח אותם ובטוח שתהיה מאוכזב. כי ככל שנרצה לדמיין את הספורט
שלנו למורכב, זה בעיקרון משחק פשוט של לזנק ראשון, להגן על היתרון, ולסיים חזק.
Ed baird
תרגום: ערן סלע