שער הניצחון- נקודות חשובות בעלייה ממלאה לקדמית בשער.
בתחרויות שייט בהן מתחרה צי גדול של סירות או גלשני רוח באותו מקצה, בדרך-כלל ישנו שימוש בשני מצופי שער במלאה, וזאת על-מנת לחלק את הצפיפות הנוצרת בצי במלאה. בשונה ממצוף הקדמית, שבו הסירות שנמצאות מאחורה לא יכולות לעקוף את הקדמיות עקב הסתרת הרוח שתהיה להן אם יתקרבו, בצלע המלאה הסירות האחוריות מתקרבות לאלו שלפניהן (בעקבות הסתרת רוח לקדמיות וקבלת מכות הרוח לפניהן) ופעמים רבות נוצרת צפיפות גדולה בקרבת המצוף, כזו שאפילו חוקי הדרך בנוגע ל"פנימי למצוף" לא מצליחים לפתור.
מעבר לחלוקת העומס בהקפה, השער מעניק הזדמנות מצוינת להתקדם ולהרוויח. זאת מכיוון שבעלייה על מצוף אחד, לא יתכן כמעט מצב של עלייה בשוויון בין שתי סירות, אך בעלייה בשער, סירה הנמצאת במצב שבו עליה לתת דרך לסירה "פנימית למצוף" ממנה, יכולה לבחור להקיף את המצוף השני וכך לעלות בשוויון ולהפליג באוויר נקי לאחר ההקפה..
בדומה לקו הזינוק, שבו במרבית המקרים ישנו צד אחד של הקו הקרוב יותר למצוף הקדמית (בגלל שינוי בכיוון הרוח או אי-שיווין בעת הנחת הקו), בהקפת שער, המרחק הזה חשוב פעמיים!! מכיוון שאנחנו מגיעים ממצוף הקדמית, וגם צריכים לחזור אליו, היתרון (במטרים) בהפלגה אל המצוף הקרוב יותר למצוף הקדמית, יבוא לידי ביטוי פעמיים. פעם ראשונה כשנגיע במלאה, ובפעם השנייה במהלך הקדמית השנייה.
בדוגמה זו, הסירות הכחולה והצהובה נמצאות בשוויון, אך לכחולה יש
חמישה מטרים פחות עד למצוף שעליה להקיף. ובקדמית השנייה , שוב, לסירה הכחולה
דרך קצרה יותר בחמישה מטרים עד להצטלבות הראשונה בין הסירות..
עשרה מטרים בהקפת מצופים הנמצאים במרחק של 15 מטרים אחד מהשני, זה הרבה מרחק...!
בעיקר ברוחות חלשות, כאשר הצי צפוף, לאחר העלייה לקדמית אתה עלול להפליג דרך ארוכה (אם אתה בצמרת השיוט) בהסתר רוח של מתחרים אשר נמצאים עדיין במלאה. אך ישנו הבדל גדול בין הדגמים במיקום שבו נמצא הסתר הרוח ביחס למסלול ההקפה. בדגמים כמו 420 / 470 זוויות ההפלגה במלאה
הם חדות יחסית, לכן מרבית הסירות מגיעות מהצדדים
של צלע המלאה. אם לדוגמה אין יתרון משמעותי בשער,
הסירה הכחולה והסירה הצהובה נמצאות בשוויון.
אך בתחילת הקדמית, הסירה הצהובה צריכה לעבור
בהסתר רוח של מספר סירות כך שהכחולה נמצאת במצב
טוב יותר...
בסירות כמו אופטימיסט ולייזר, זווית ההפלגה במלאה בכל התנאים היא
כהה מאוד, כל הסירות מסודרת כמעט בטור במרכז הצלע. לכן, עלייה על כל אחד ממצופי השער תביא אותנו לאוויר נקי, אך עדיף להימנע מסיבוב מוקדם לאחר
העלייה אשר יכניס אותנו להסתר רוח של סירות הנמצאות עדיין במלאה.
בשיוטים עם זרם משמעותי, בחירה נכונה של מצוף השער יכולה להביא ליתרון גדול.
כאשר כיוון הזרם הוא נגד הרוח, כל שעלינו לעשות הוא להקיף את המצוף הקרוב ביותר באלינו, וכאשר כיוון הזרם עם כיוון הרוח, המצוף המועדף לרוב הוא זה שיוביל אותנו לצד המועדף אסטרטגית.
אך המצב הקריטי ביותר מבחינה זו, הוא כאשר כיוון הזרם הינו בצד לרוח.
במקרים כאלו עלינו לתכנן את המלאה, כך שנגיע אל המצוף הרחוק יותר מכיוון הזרם.
ההסבר:
הסירה הירוקה נמצאת במרחק שווה משני מצופי השער, אך מבחינת זמן הפלגה, היא קרובה יותר אל המצוף השמאלי של השער (הימני בתמונה) מפני שאם תעשה מהפך, תפליג עם הזרם מהר יותר מאשר המשך הפלגה במפנה ימני. בנוסף, לאחר העלייה, יהיה לסירה שתקיף את המצוף השמאלי
של השער, יותר זמן הפלגה במפנה ימני, שבו הזרם מגדיל את רוח הפנים ובכך היא תפליג מהר יותר.
חשוב לזכור, שאחד המשתנים העיקריים בבחירת מצוף השער המועדף, הוא הצד המועדף אסטרטגית בקדמית השנייה. בעלייה בשער, כאשר: צפוי שינוי גדול בכיוון הרוח, בצד אחד של המסלול יש יותר רוח, או שישנו זרם משמעותי במסלול, המצוף המועדף כמעט בכל המקרים, הוא זה שיביא אותך מהר לצד זה. לכן, אל תתפתה להרוויח מטרים בודדים בעלייה על המצוף הקרוב או עלייה במצוף בו יש פחות צפיפות של סירות, אם כתוצאה מכך תאפשר ליריבים רבים להגיע אל הצד המועדף לפנייך.
לסיכום, בעלייה בשער יש לקחת בחשבון את:
השפעות הסתרי-הרוח של היריבים
צפיפות הצי בכל אחד מהמצופים
חוקי הדרך החלים
הצד המועדף לקדמית הבאה
השפעות זרם
בכדי להתחיל בכל פעם את הקדמית השנייה בעמדה טובה יותר אל עבר הניצחון בשיוט.