חוסן מנטאלי בשייט
מלבד יכולות אישיות גבוהות בשייט וגלישת רוח אשר באות לידי ביטוי בטכניקה איכותית, טקטיקה מדויקת ביחס לשינויי הרוח ולמתחרים הרבים במסלול, וכושר גופני אשר מאפשר התמודדות בתחרויות ממושכות ואינטנסיביות, ישנו גורם קריטי נוסף אשר קובע את יכולות הספורטאי, אלו הן היכולות המנטאליות שלו בספורט. מבין 4 גורמי ההישג הללו, היכולת המנטאלית היא זו שהכי קשה למדידה, ועובדה זו מוסיפה לקושי לעבוד עליה ולשפרה. מצד שני, ספורט תחרותי נמדד בסופו של דבר בתוצאות מדידות ובדיוק כמו שניתן לראות אם הטכניקה, מהירות הסירה או הטקטיקה היו איכותיות מספיקה באימון/תחרות מסוימת, בתחום המנטאלי בספורט נחפש לראות אצל הספורטאי חוסן מנטאלי.
הגדרה:
"חוסן מנטאלי בספורט בא לידי ביטוי באיכות פסיכולוגית טבעית או מפותחת המאפשרת לספורטאי באופן כללי, להתמודד טוב יותר מיריביו עם מגוון רב של דרישות (תחרויות, אימונים, אורח החיים) אשר מציב ענף הספורט שלו; באופן מפורט יותר, להיות טוב ועקבי יותר מיריביו ביכולת להישאר נחוש, ממוקד, בטוח בעצמו, ובשליטה תחת לחץ". (Jones, Hanton, and Connaughton, 2002)
חוסן מנטאלי שכזה הינו מרכיב קריטי להצגת יכולות גבוהות בתחרויות אך חוסן מנטאלי לא יכול להבטיח שהספורטאי אכן ינצל בצורה מקסימאלית את ההזדמנויות אשר יהיו לו במהלך התחרות (זאת יקבעו רמת יכולותיו הטכניות והטקטיות).
(Gucciardi, Peeling, Ducker, & Dawson, 2016)
אז כיצד ניתן לאפיין את יכולות הספורטאים ולהבין האם היו אלה היכולות הטקטיות/טכניות/כושר גופני או היכולות המנטאליות שגרמו להישג יוצא הדופן או לכישלון בתחרות?
הנה כמה שאלות שאפשר לשאול כדי לקבל תמונת מצב טובה יותר ליכולות המנטאליות של הספורטאי.
שאלות לדוגמה לבחינת חוסן מנטאלי אצל הספורטאים?
- האם הספורטאי מגיע לרמת ביצוע שתואמת את היכולת שלו (את הכישרון)?
- האם באימונים הביצוע של הספורטאי טוב מזה שהוא מפגין בתחרות?
- האם הוא מודאג לגבי מה אחרים חושבים על היכולות שלו?
- האם יש לו לעיתים קרובות ספק ומחשבות לפרוש מפעילות, לפני, תוך כדי או אחרי התחרות?
- האם אתם מזהים אצלו חרדה ואי-שקט נפשי בזמן תחרות?
- האם הוא מונע בעיקר על-ידי הפחד מלהיכשל?
- האם דעתו ומיקודו מוסחים בקלות על ידי דברים שקורים בסביבה?
אם לגבי ספורטאי מסוים אתם יכולים לענות בחיוב על יותר מחצי מהשאלות הללו, יתכן שיכולותיו המנטאליות הן אלו שמגבילות בשלב זה את אותו ספורטאי מלהציג יכולות גבוהות יותר בתחרויות.
מה ניתן לעשות?
רצוי לפתח חוסן מנטאלי אצל ספורטאים במספר דרכים במקביל ולפרק-זמן ארוך יחסית על מנת לראות תוצאות בשטח ולהעלות את המוכנות והמוטיבציה של אותו ספורטאי להתעמק ולהשתפר בתחום זה (היות ומרבית הספורטאים פונים תחילה לנסות לשפר את יכולותיהם הטכניות והגופניות).
א. שיחות של הספורטאי עם המאמן ו/או איש מקצוע מנטאלי נוסף- פתיחת 'ערוץ תקשורת' עם אותו ספורטאי לגבי יכולותיו המנטאליות יכול לספק לו חומר למחשבה לגבי מחשבותיו והתנהגותו, אשר באמצעותן הוא יפתח מודעות גדולה יותר למצבו וישפר את חוסנו המנטאלי.
ב. אתגרים בדרגות קושי מתאימות באימונים- תרגילים באימוני כושר ואימוני ים צריכים לכלול אתגרים אשר מורידים את דרגת הקושי הטכנית והטקטית (שאליהן הספורטאים מורגלים יותר) ולהשאיר אתגרים אשר דורשים מהספורטאי התמדה/נחישות/מיקוד/כוח רצון כדי להצליח במשימה. בהנחה שתרגולים רבים שכאלו יעזרו לפיתוח תכונות אלו ולבנות חוסן מנטאלי גבוה יותר.
ג. חשיפה לסיפורים וחומר עיוני בתחום- "סרטוני מוטיבציה", סיפורים וסרטים מעוררי השראה של ספורטאים גדולים (הזדמנות שנייה, סנה, הגלישה הגדולה במאווריקס, המאמן קרטר, לתפוס את הרגע וסרטים נוספים) יכולים גם כן לעשות שינוי מסוים אצל חלק מהספורטאים.
מרכיבי החוסן המנטאלי:
ניתן לפרק את החוסן המנטאלי ל-4 קטגוריות מרכזיות ול-11 רכיבים אשר ניתן לראות אצל ספורטאי עלית במהלך הקריירה:
1. גישה-
א) אמונה (להיות בעל אמונה-עצמיה בלתי ניתנת לערעור)
ב) מיקוד במטרה (הצבת יעד ברור וניסיון תמידי להשיג אותו)
2. אימונים-
א) שימוש במטרות ארוכות-טווח כמקור למוטיבציה (לדעת גם ברגעים הקשים בדיוק למה אתה עושה את זה)
ב) שליטה על סביבת האימונים (להרגיש בנוח בסביבות מגוונות ולהגיב בכל עת)
ג)לדחוף את עצמך אל הקצה (ליהנות גם מאימונים אינטנסיביים)
3. תחרויות-
א) להתמודד עם לחץ (להצליח להציג את היכולות הטובות ביותר במצבי תחרות)
ב) אמונה (התחייבות מוחלטת לנסות להשיג את מטרת התחרות עד שכל ההזדמנויות בתחרות נגמרו)
ג) שליטה ברמת היכולות (לזהות במהירות את ההזדמנויות במהלך התחרות ולהגיב בצורה טובה)
ד) מודעות ושליטה ברגשות ומחשבות (להיות ערני למחשבות ורגשות שעולות בזמן התחרות ועלולות להפריע ליכולות ביצוע מיטבית)
4. לאחר תחרויות-
א) התמודדות עם כישלון (יכולת להודות ולהכיר בכישלונות וללמוד מהם על-מנת להניע אותך להשתפר ולהצליח בעתיד)
ב) להתמודד עם הצלחה (לדעת מתי ובאיזו מידה לחגוג את ההצלחות וכיצד לעצור ולחזור להתמקד מחדש באתגר הבא).
(Jones G. 2007)
תפקידנו כמאמנים, הוא לעזור לספורטאים לשפר את היכולות שלהם בכל המיומנויות שהם נדרשים להציג בתחרויות השייט. למרות שלעולם לא נוכל לדעת מה עובר בראש של הספורטאים, ההתנהגות והפעולות שלהם מציגים לנו מדי פעם חלון קטן דרכו אפשר לנסות ולהבין מה עוצר את אותו ספורטאי מלהציג יכולות שייט גבוהות יותר. עבודה מדויקת ויסודית בתחום המנטאלי היא הדרך שלנו כמאמנים לתמוך בספורטאים ולהעניק להם יותר מאשר אימון שייט- אלא אימון לחיים
ערן סלע